waarom wiskunde?

Ik heb mensen vaak horen zeggen dat wiskunde een van de belangrijkste vakken is en je het bijna altijd nodig hebt. Ik vraag me dus echt af waarom!!

anders had je de vraag niet kunnen stellen via de digitale snelweg. dat is een van de vele redenen. bij de c1000 komt het bij de kassa ook vaak van pas.

Wiskunde is een universele taal, door middel van wiskunde kun je in feite praten met een chinees of een Uzgoer... Het is een universele taal, die getallen behelst en formules en berekeningen... En wiskunde is de basis van elke andere exacte wetenschap, zelfs bij andere disciplines heb je dat nodig, bij psychologie moet je toch wiskunde hebben om een wetenschappelijk proefschrift te schrijven, want wetenschappelijke publicaties gaan ook altijd over statistiek en dat is ook weer wiskunde... Dus wiskunde heb je altijd nodig als je verder wil, vandaar...

Wiskunde is absoluut niet iets wat je bijna altijd nodig hebt. Ik heb dyscalculie en kan dus vaak zelfs de simpelste sommetjes niet uitrekenen. Dit brengt mij zo af en toe in lastige situaties, maar ik kan absoluut niet zeggen dat het "onleefbaar" wordt om het dus niet te kunnen. Je hebt het lang niet altijd nodig en er zijn meer dan zat alternatieven. Toegevoegd na 8 minuten: Ik wil daar wel nog aan toevoegen dat dit absoluut geen reden moet zijn om het dan maar niet te leren en te spijbelen van de lessen. Het is absoluut niet leuk om in situaties te komen waarbij je iets uit moet rekenen en compleet voor gek staat dat je het niet kan. Het is echt een heel nuttig iets in het leven. Het vergemakkelijkt veel activiteiten. Het enige dat ik zeggen wil is dat het mógelijk is om zonder te kunnen.

Het geeft je inzicht, je leert er verbanden door leggen, je doorziet problemen beter en eerder en leert oplossingsgericht denken en handelen etc. Zie het als een basis voor heel veel dingen, ook zaken die op het eerste gezicht niets met wiskunde sec te doen hebben.

Om je hesennen te trainen.. Door het na te denken.!

Ik heb wel mijn middenstand diploma, dat begreep ik tenminste, maar wiskunde? Ik snapte het niet en begreep ook niet het nut van het weten hoeveel luchtdruk er op mijn bord soep van een bepaalde diameter zat. Bij mijn zoon is het net omgekeerd gelukkig. Het was en is nog steeds onbegonnen werk hem tafels op te laten zeggen of het snel te berekenen. Maar ruimtelijk inzicht, algebra, natuurkunde, meetkunde vindt hij allemaal leuk en is er goed in. Hij kan ook goed tekenen, is creatief en fantasie ontbreekt hem zeker niet. Hij wil het liefst iets in de grafische sector gaan doen, vooral omdat hij hier snuffelstage doorlopen heeft en ze daar erg enthousiast waren en hij leker zijn eigen gang kon gaan toen hij eenmaal de Apple PC. doorhad. Het is waar, met exacte vakken kom je verder.Vooral nu met al die electronica.

Anders zie je niet dat je te weinig geld terug krijgt bij de kassa!

Wiskunde is de moeder van alle wetenschappen. Wanneer we ooit intelligent buitenaards leven ontdekken zullen we als eerste Wiskundige inzichten met elkaar kunnen delen. Pi en e zijn wiskundige maar ook universele getallen, en dat zullen de extra terrestials ook maar al te goed begrijpen.

Kunnen lezen is heel belangrijk, zonder dat heb je een (ook voor anderen zichtbaar) groot probleem. Met rekenen is dat wat minder opvallend. Als je geen gevoel voor getallen hebt bluf je je ergens wel doorheen. In veel beroepen die je kunt doen is rekenvaardigheid en gevoel voor getallen belangrijk om te functioneren en verder te komen. Veel mensen hebben dat niet en de gevolgen daarvan worden grappig beschreven in Ongecijferdheid - de gevolgen van wiskundige ongeletterdheid door John Allen Paulos Op de basisschool, de middelbare school en veel vervolgopleidingen is wiskunde een instrument en niet een doel op zich. Alleen op de basisschool wordt het terecht "rekenen" genoemd maar zo zou het elders ook moeten heten. Ook op de andere scholen leer je alleen om bestaande rekenmethoden toe te passen. Heel nuttig hoor, maar het blijft gewoon "rekenen". Alleen bij een van die nieuwe wiskunde varianten op de middelbare school (wiskunde D?) wordt er van je gevraagd om dingen te bewijzen binnen een formeel systeem en niet alleen maar te rekenen. Echter, tijdens het leren van dat rekenen, hebben mensen soms zo'n typische aha-erlebnis. Plots heb je iets door en maak je een sprong. Dat doet wat in je hoofd en vormt je. (maar dat soort spongen kunnen ook met taalstructuur en muziek). Op de universiteit is wiskunde voor het eerst wat anders. Het gaat daar niet om cijfertjes maar om abstracte concepten die alles wat je in het verleden leerde generaliseert, zodat het plots allemaal met elkaar in verband staat. Men zegt ook wel: als je wiskunde studeert heb je geen rekenmachine meer nodig *eventueel alleen om het gemiddelde van je tentamencijfers uit te rekenen). blabla denk je misschien... Maar rekenen/wiskunde staat niet op zich. Het is geen truukje. Het staat in verband met muzikaal gevoel maar ook met je motoriek. Er is aangetoond dat een kind dat niet klassiek kon kruipen ook significant minder goed kon rekenen (6 jaar). kortom: met wiskunde vorm je je geest. Denk er om: het gaat niet om de getallen, het gaat niet om de uitkomst van een som, het gaat om de abstracte concepten erachter. (maar maak de sommen toch maar anders haal je je tentamen niet...)

Alle engineering en wetenschap is op de wiskunde gebaseerd. Alles van technologie heeft zijn bestaan aan de wiskunde te danken. En allerdaags is het handig om te weten hoe je met geld moet omgaan of een rekening kan begrijpen, bijvoorbeeld.

Je denkt dat wiskunde gaat over het berekenen van driehoekszijden, het tekenen van grafiekjes en het oplossen van vergelijkingen. Maar wiskunde is veel meer dan dat. Wiskunde gaat nauwelijks over rekenen, het gaat om grote ideeën en over helder nadenken. Het allermooiste van wiskunde zijn de waterdichte bewijzen. Ook mij is het met de wiskunde lange tijd zo gegaan als met de meeste mensen: ik wist er wel wat van; maar de grondwetten van deze strenge en toch zo glasheldere wetenschap begreep ik niet! Ik schaamde mij voor mijn aangeboren onvermogen, dergelijke belangrijke begrippen te kunnen omvatten en leed aan een minderwaardigheidscomplex. Maar eens bracht de uitstekende uitleg van een vriend, die zelf een meester in het rijk van de heerlijkste aller wetenschappen was, begrip en daarmede troost. Uit mijn vrees en hulpeloosheid groeide geestdrift en verwonderd erkende ik de stralende pracht van dit grootse gebouw der gedachten, dat de door zo velen helaas gehate wiskunde eigenlijk is. Is wiskunde droog? Een dergelijk verwijt kan slechts hij uiten, die de Koningin der Wetenschappen niet kent. In werkelijkheid beleven we in de wiskunde de ene verrassing na de andere. Je hebt natuurlijk gelijk dat je heel goed kunt overleven in onze maatschappij als je geen bal van wiskunde weet (zelfs zonder rekenen zal het nog behoorlijk lukken). Maar onze maatschappij overleeft niet zonder wiskunde. Techniek, logistiek: het is allemaal mogelijk dankzij wiskunde (die vaak achter knoppen verborgen zit). Voor onze maatschappij als geheel is wiskunde dus van levensbelang. Daarmee is het ook van levensbelang voor onze maatschappij dat er voldoende mensen goed opgeleid worden in wiskunde. Dat de wiskunde een zeer belangrijke hulpwetenschap is van de natuurkunde, sterrenkunde, mechanica, hydrostatica, hydraulica, aërodynamica, enz. behoeft niet verder uiteen gezet te worden. Zonder wiskunde zou de techniek het niet ver gebracht hebben, want pas na het wiskundig onderzoek kon de toegepaste mechanica zich ontwikkelen en kunnen bruggen, liggers, hijswerktuigen, ketels, allerlei krachtwerktuigen, navigatie enz. nauwkeurig berekend worden. Wiskunde is een tovertuin van begrippen, bewijzen, functies en berekeningen.