weet iemand een persoon/beroep die differentiëren dagelijks gebruikt bij zijn/haar baan??

Ik moet een project doen over differentiëren en moet daarbij iemand interviewen die het dagelijks gebruikt bij zijn baan. We zijn door al onze opties heen zijn dringend vóór aankomende vrijdag opzoek naar iemand die bereid is en het gebruikt bij zijn baan. Als iemand iets weet heel graag we zijn erg gestrest.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K
Reddie
10 jaar geleden
Volgens mij is er echt geen enkel beroep waarbij dit dagelijks gebeurt. Hoogstens gebeurt dit af en toe.
Reddie
10 jaar geleden
Als wetenschappelijk programmeur gebruik ik veel wiskunde en natuurkunde. Maar dagelijks differentiëren, nee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke nou bedankt! Er zijn wel verscheidene beroepen waarbij het gebruikt, en misschien waarbij je het niet meteen zou verwachte. Gebruikt u wel eens differentiëren bij uw projecten? Want ik ben benieuwd naar wat je in de praktijk nou eigenlijk met differentiëren kan doen.

Antwoorden (3)

Bijvoorbeeld een wiskundeleraar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is dus dat die het niet 'echt' dagelijks gebruikt, hij legt het namelijk eens per jaar uit. En past het niet toe in het dagelijkse leven.. Maar toch bedankt!
kierkegaard47
10 jaar geleden
toch denk ik dat een wiskundeleraar nog het dichtstbij komt. Probleem is dat mensen die echt beroepsmatig met het type wiskunde bezig zijn waarbij differentiëren veel voor zou komen (laten we zeggen, calculus/analyse), daar vaak professionele softwarepaketten met complexe modellen voor gebruiken en zelden nog bezig zijn met het 'handmatig' differentieren van dingen. Deze mensen zijn bezig op een hoger niveau, waarbij het differentiëren even 'standaard' is als bv. basisschoolrekenen voor een boekhouder: die is er ook de hele dag mee bezig maar zal dat zelden handmatig doen -- daar zijn boekhoudprogramma;s voor. Maar wèl moet hij het inzicht hebben bij vreemde uitkomsten dat er ergens iets fout gegaan moet zijn in de input. Misschien komt een hbo/universitair docent die veel cursussen calculus/analyse geeft, nog het meest in de buurt: die cursussen zijn vaak van een niveau dat differentieren 'standaardtechniek' is, die de hele tijd voorkomt, net als optellen en aftrekken en het manipuleren van machten (om maar iets te noemen).
Als ik jullie was zou ik naar een universiteit gaan, naar de afdeling wiskunde. De docenten daar doen ook onderzoek en hier worden zeer veel differentiaalrekeningen in gebruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het proberen bij een ingenieur buro afdeling bouwkunde.

En anders de technische hogescholen.