ik moet €100 euro storten waarvan 0,04 % wordt ingehouden als kosten. wat is de formule om het juiste bedrag te storten?

Toegevoegd na 1 uur:
als ik €100,04 overmaak gaat er niet precies €100 van de rekening af. er moet toch een formule zijn in excel waar dat geregeld wordt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K
Antoni
10 jaar geleden
...en je wil die kosten buiten de €100 laten? Dus je wil iets meer storten, zodat het gestorte bedrag €100 blijft? Klopt dat?
bamibal
10 jaar geleden
Het lijkt mij dat je gewoon €100 moet storten, en dat de ontvanger daarvan 4 cent in eigen zak steekt, en de overige €99,96 gebruikt waarvoor het bedoeld is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik wil een bedrag storten dat na de kosten van 0.04% precies €100 wordt overgemaakt. als ik €100,04 overmaak gaat er niet precies €100 van mijn rekening af . de vraag is welke formule in excel wordt hiervoor gebruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je precies €100 euro op je rekening wilt zetten, zal je tussen de €100,04 en de € 100,05 moeten storten. Hoeveel precies vind ik te veel werk om uit te rekenen aangezien je niet minder dan 1 cent kan overmaken. Stort dus 100,05 eurie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het toch even uitgerekend... Mocht je € 100,04 overmaken en je moet 0,04% betalen, dan houd je nog over op je rekening: € 99,99999. Mocht je € 100,05 overmaken en je moet 0,04% betalen, dan houd je nog over op je rekening: € 100,00998.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even afgezien van de wiskundige kant, mag dit wel? Een bank mag bij mijn weten geen overmakingskosten in rekening brengen, althans toch niet binnen Europa. En als er behandelingskosten worden gerekend door een bedrijf, dienen die gewoon op de rekening te staan. Toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.rabobank.nl/images/tarievenzakelijkbetalingsverkeer2014_131105_v1_3_29606084.pdf Zakelijke rekening

Het beste antwoord

Als u bedrag A (hier €100) gestort wilt hebben en de transactiekosten zijn 0,04% van het bedrag dat u hiervoor moet versturen, dan is het bedrag dat u moet versturen (hier genoemd B) te berekenen met de volgende formule die ook in Excel verwerkt kan worden:

B=A/(1-(percentage transactiekosten/100))

Als u €100,04 overmaakt krijgt dus u normaal gesproken €100 op uw rekening gestort.
Is dit niet zo dan is ofwel het percentage transactiekosten toch anders of de te storten som wordt afgekapt in plaats van afgerond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het beste antwoord was te begrijpen voor mij voor diegene die mij zei om niet uit te gaan van de €100 , maar van de 0,996 die ik overhield . De formule was dus 100/0,996 iedereen bedankt voor het meedenken

Andere antwoorden (3)

Het kan vrij simpel. De €100,- is 99,96%, wat is 100%?
Om van 100% naar 99,96% bereken je: (bedrag) * 0,9996.
Andersom deel je dus 0,9996. De uitkomst is €100,040001. Oftewel €100,04 in de praktijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De antwoorden tot nu toe gaan er van uit dat de zender van het geld de kosten betaalt. De vraagsteller wil echter dat de ontvanger de kosten betaalt. De formule wordt dan:
'Bedrag, incl kosten' / (1 + kostenpercentage / 100) = 'Over te maken bedrag'
In de praktijk van dit voorbeeld:
100 / 1,0004 = 99,960016 ofwel afgerond 99,96
Ik heb een engelse versie van XL dus je moet het zelf naar XL vertalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
???
"De vraagsteller wil echter dat de ontvanger de kosten betaalt. " Dat staat er niet. (je mag het quoten als je het wel leest) "ik moet €100 euro storten waarvan 0,04 % wordt ingehouden" Als je de uitleg leest kom je als het goed is tot de conclusie, dat de vrager het net niet lekker verwoord. Beter was geweest: ik moet EEN BEDRAG storten waarvan 0,04 % wordt ingehouden, en uiteindelijk moet 100 euro op de rekening komen te staan. Als je het bedrag stort wat jij berekent, kom je op nog lager dan 99,960016 uit want ook daar moet je dan weer 0,04% van aftrekken. Als de ontvanger de kosten zou betalen kan de zender gewoon exact 100 euro storten, en betaalt de ontvanger de kosten. Echter zie ik nergens dat er over ontvanger wordt gesproken. Ik ging er bijv. vanuit dat de bank(of de 0,04% inhoudt. Dus ik stuur 100,040016 op naar jouw raborekening, de Rabo trekt die 0,04% eraf en jij ontvangt 100 euro zoals we afgesproken hadden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De 100 euro is een voorbeeldbedrag. Anders hoef je geen formule te bedenken.
Bij een zakelijke rekening betaalt de opdrachtgever kosten. Die zijn mede afhankelijk van het bedrag dat wordt overgeboekt.
Ik lees dat de vraagsteller precies 100 euro wil betalen inclusief de kosten. Zie de volgende twee zinsneden van de vraagsteller. als ik €100,04 overmaak gaat er niet precies €100 van de rekening af. er moet toch een formule zijn in excel waar dat geregeld wordt ik wil een bedrag storten dat na de kosten van 0.04% precies €100 wordt overgemaakt. als ik €100,04 overmaak gaat er niet precies €100 van mijn rekening af . De formule die ik daarvoor heb gegeven is correct.
99,960016 x 0,04% = 0,039984 (afgerond op 6 cijfers na de komma)
99,960016 + 0,039984 = 100 Ik zal absoluut niet teleurgesteld zijn als mijn interpretatie van de vraag niet die is die de vraagsteller bedoelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jezus. Ik moest er lang en diep overna denken. Volgens jou: De vrager zit normaliter dit op haar afschrift als ze een product van 100 euro afneemt: TheoDeedBV alles voor exact 100 pegels! €100 AF
Kosten berekend door de
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
....oeps TheoDeedBV alles voor exact 100 pegels! €100 AF
Kosten berekend door de bank €0,04 AF Nu echter vind jij het zo stom dat de bank van de vrager 0,04 van de vrager steelt, en geeft de vrager de opdracht om ondanks de kosten precies 100 euro te betalen voor jouw product. Jij neemt de paar centen verlies graag, voor een tevreden klant. Echter weet de vrager nu niet meer welk bedrag ze over moet maken om totaal op 100 euro te komen. Zodat zij de zelfde prijs als de rest van jouw klanten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
betaalt. Hij gaat lekker....
X = 100% x/100.100,04=