Wat betekent dit in wiskunde?

X0 (kleine cijfer) + X1. Wat bedoelen ze dus met X en daarnaast een kleine cijfer nul of 1?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
3.5K

Antwoorden (2)

Dat kleine getal is een index, het is handiger bij meerdere dimensies van dezelfde grootheid, vooral van bijvoorbeeld ruimtedimensies. Dan is breedte is index 1,diepte index 2 en hoogte index 3. Het is dus gewoon wat handiger, dan steeds weer een nieuwe letter gebruiken zoals x voor breedte, y voor diepte en z voor hoogte.
Wil je iets met meer dimensies uitdrukken dan raken je letters op. Je kunt ook de indexen gebruiken voor allerlei verschillende grootheden. x0 temperatuur, x1 suikergehalte, et cetera. Verder hoef je er niets bijzonders achter te zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon twee variabelen. Ze hadden ook v en w kunnen heten. Of Pietje en Suus.

Maar om de een of andere reden leek het de bedenker van de namen van deze twee variabelen het handig om ze voor een deel dezelfde naam te geven. Waarschijnlijk omdat ze iets met elkaar te maken hebben. In dit geval wellicht omdat het allebei coördinaten op een X-as zijn.

Soms zie je dat men de lage/kleine getalletjes gebruikt (=indices) als het gaat om waarden die na elkaar in de tijd gebeuren X0 is dan de X-waarde bij het begin en X1 de X-waarde na een bepaalde activiteit. X2 kan dan bijvoorbeeld weer de X-waarde zijn na weer een activiteit.