Hoe moet je een FrequentiePolygoon plotten op de TI-84 Plus?

Lekker laat, maar ik moet voor morgen een wiskunde verslag maken...
en ik loop tegen een probleempje aan. het lukt mij niet om de Frequentiepolygoon goed te plotten. via stat heb ik in L1 de waardes gezet en in L2 de frequentie.

hierna wilde ik een grafiek op mijn rekenmachine plotten, alleen de grafiek is totaal onleesbaar!
het lijkt niet eens op een lijn...

Als x waardes heb ik voor min 0 en max 210
Als Y waardes heb ik voor min 0 en max 7

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K

Antwoorden (1)

Om standaardafwijking en frequentiepolygoon en dergelijke te berekenen, geef je je gegevens (dus alle gegeven getallen) in in een lijst (Stat > Edit List); mocht je gegroepeerde gegevens hebben, dan geef je de waarden in in L1 en de afzonderlijke frequenties in L2 bijvoorbeeld. Om de standaardafwijking te berekenen kun je dan gaan kijken bij 1-VarSTats L1 L2 (L2 weglaten als je die niet gebruikt hebt), ofwel met de funcite stddev(L1,L2) of stddev(L1). Om de frequentiepolygoon te tekenen ga je naar Stat Plot, daar kies je het type plot dat je moet hebben, L1 invullen bij values, 2L (of 1) bij frequency, de klassenbreedte kun je bij Window instellen (als ik me niet vergis). Ik geloof dat deze dingen ook wel (uitgebreider) uitgelegd staan in de handleiding (die je desnoods van ti.com kan downloaden). De klokvorm, oftewel de Gauss-curve kun je tekenen met de functie normalpdf(x,mu,sigma), de standaardnormaalcurve kan je gewoon met normalpdf(x) tekenen (allebei ingeven als Y1). Vergeet bij de gauss-curve echter niet dat de oppervlakte hieronder 1 is, vermits het een kansverdelingsfunctie is, dus in de meeste gevallen zie je hem niet plotten (of als een heel klein streepje), om het toch zichtbaar te maken, vermenigvuldig je die normalpdf met een te kiezen getal (hangt af van je gegevens, natuurlijk, hoe groter je frequenties bij de verschillende klassen, hoe groter die factor moet zijn) en vergeet dan ook niet dat je zo wel een weergave hebt, maar dat je moet opletten dat je bij bewerkingen op die functie steeds door die factor zal moeten delen om een de oorspronkelijke betekenis terug te geven aan de waardes, vermits de totale oppervlakte dan niet meer 1 maar die factor zal zijn).