Als een cirkel een omtrek heeft van 13cm heeft, wat is dan de diameter?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
8.1K

Antwoorden (2)

Omtrek= pi x diameter = 2 x pi x straal

Dus je moet 13 delen door pi en dan kom je uit op 4,14 als diameter

Toegevoegd na 2 minuten:
Pi is dus 3,141 592 653

Het getal π is het getal dat we krijgen wanneer we de omtrek van een cirkel delen door de diameter van die cirkel. De diameter van een cirkel is makkelijk te meten met een liniaal, in tegenstelling tot de omtrek, omdat die niet recht is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pi_%28wiskunde%29#Definitie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord op je vraag is afhankelijk van hoe precies je het wilt weten.
De diameter van een cirkel is gelijk aan de omtrek gedeeld door pi.

Als je zegt dat pi ongeveer gelijk aan 3 is, Dan is de diameter die jij zoekt ongeveer 13:3=4,33…

Het getal pi is juist de verhouding tussen de diameter van een cirkel en de omtrek. Dat is nooit helemaal precies uit te drukken.

22/7 is al preciezer uitgedrukt dan drie. Daarmee wordt de uitkomst
13:22/7=13x7/22=91/22=4,1363….

Het getal pi is tot op heel veel decimalen bekend. Je kunt de uitkomst dus ook heel
precies uitrekenen door pi net zo nauwkeurig te gebruiken als je het antwoord wilt hebben.

Bijvoorbeeld: 13:3,141592654=4,13802852