Hoe bepaalt men de waarde van het getal pi?

Aangezien dat tegenwoordig tot in de miljoenen decimalen wordt gedaan.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wiskunde
2.6K

Antwoorden (6)

De wiskundige constante π is een irrationaal getal (het is zelfs transcendent). Dit houdt in dat π niet als een verhouding van twee hele getallen te schrijven is en dat in de decimale voorstelling geen zich herhalend patroon voorkomt. De waarde van π kan daarom in decimale notatie alleen benaderd worden, want de reeks cijfers achter de komma is oneindig lang.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, pi is een verhouding tussen omtrek en diameter van een cirkel. Wat bedoel je nu met bepalen dan? De enige manier van bepalen is berekenen. Voorbeeld: als je het bijvoorbeeld wilt "bepalen" door een touwtje te leggen op een cirkel, dan maak je daar weer benaderingsfouten mee, dus wat je ook doet, exact krijg je het nooit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pi is niet helemaal constant. Bij draaiende schijven veranderd de waarde van Pi. Overigens moet je een behoorlijk snelle schijf hebben voor je dit echt gaat merken. De vergelijking 2*Pi*r voor het berekenen van de omtrek gaat niet meer op voor de statische waarde van Pi bij relativistische snelheden.
Dit probleem heet de Ehrenfest paradox En wordt veroorzaakt doordat bij zulke snelheden de omtrek moet krimpen door de Lorentzcontractie maar dat de straal niet aan dit effect onderhevig is. http://en.wikipedia.org/wiki/Ehrenfest_paradox
http://en.wikipedia.org/wiki/Length_contraction
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lorentzcontractie heeft wat meer informatie hierover.
PI is de verhouding tussen twee getallen, namelijk de omtrek van een cirkel met de diameter.

Door een cirkel uit te rollen tot deze een omwenteling heeft gemaakt te delen door de diameter van deze cirkel verkrijgt men PI.

De nauwkeurigheid hoe dit wordt gedaan is bepalend voor het aantal cijfers achter de komma.

Een computer kan deze stap vele malen beter dan een mens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn verschillende methoden voor. Een van de eenvoudiger die ik kon vinden is in de link hier onder. Voor de meeste berekeningen als je echt geen rekenmachine hebt kan je ook 22/7 aanhouden als benadering (al is dit geen berekening voor Pi!).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
pi/4 = arctan (1/5)-arctan(1/239)

in radialen!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zelf ook een leuke manier. Je moet daarvoor een blaadje nemen, en daar streepjes op zetten met een afstand van precies een luciefer. Vervolgens laat je 10 of 100 of 1000 keer een luciefer op het blaadje vallen van ong. 1 meter hoogte. Je telt het aantal keren dat de luciefer een van de lijntjes raak. het aantal keren dat hij een lijntje raakt vermenigvuldig je met 2, en je hebt pi!

Ook een manier is een circel nemen er een telkens hoeken omheen te tekenen. Eerst een vierhoek, daarnaa een vijfhoek enz. Totdat je heel dicht bij het rondje zit. Dan kun je het aantal centimeters meten, en dan zit je heel dicht bij pi. Alleen nooit precies want een circel heeft oneindig veel hoeken... Daarom is pi ook oneindig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn vele manieren om de getallen achter de komma te bepalen. Sommige werken wat sneller dan andere.

Het is een fascinerend onderwerp van studie. Als je het zelf wilt doen maar de wiskunde erachter niet snapt - geen schande natuurlijk - dan zijn er leuke programmaatjes te downloaden. Zie Google zou ik zeggen.

Als je wel wilt weten hoe de waarde bepaalt wordt, zorg dan dat je wiskunde als eindexamenvak hebt (gehad) en ga eens zoeken op het net.

Wiki heeft een leuke pagina om mee te beginnen: http://en.wikipedia.org/wiki/Computing_π