Waarvoor word de wortel bij getallen gebruikt?

Wanneer kan het nodig zijn de wortel van een getal te berekenen,zoals het V teken op de rekenmachine.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
8.6K

Het beste antwoord

Wat is kwadrateren?
Zie een vierkant voor je met de lengte 5 en breedte 5. De oppervlakte is dan 5 x 5 = 25. Met kwadrateren bereken je in feite de onzichtbare oppervlakte. (Deze uitleg is om het concreet te maken). Vaak kun je zeggen 5^2=25.

Wat is de wortel?
Nu weet je hoe je de oppervlakte moet berekenen als je de lengte en de breedte hebt. Wat als nu de zijdes onbekend zijn, maar de oppervlakte is wel bekend. Nu wil je graag 1 zijde weten. Als je de wortel neemt van de oppervlakte bereken je 1 zijde als uitkomst. Want zijde x zijde = oppervlakte.
vb: De oppervlakte is 49. Hoe groot is een zijde? wortel(49)=7. Want 7 x 7 =49. Dus een zijde is 7.

Dus de wortel gebruik je als je 1 zijde wilt berekenen(denkend vanuit hierboven uitleg).
De kwadraat gebruik je als je de oppervlakte wilt berekenen.

Er zit dus een samenhang tussen de wortel en de kwadraat. Aan de ene kant doe je 6 x 6 =36 en aan de andere kant wortel(36)=6.

Zoals een andere antwoorder zei: Je kunt pythagoras berekenen. Maar infeite is dat een toepassing op dit stukje theorie. Je gaat een zijde berekenen. *Zie je het plaatje in de bron
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Onder andere bij het berekenen van de schuine zijde van een driehoek (stelling van pytagoras).

Ook heb je het nodig om de zijden te berekenen van een vierkant: als je alleen de oppervlakte weet van een vierkant kun je met de wortel de zijde berekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk steeds als een inverse bewerking niet " kan" wordt een nieuw type getal ingevoerd waarmee het wel kan. Voorbeelden:
1. Optellen kan altijd. 5+4= 9. Maar invers is: wat moeten we optellen bij 5 om 9 te krijgen. Antwoord: 4; geen probleem. Maar op de vraag: wat moeten we optellen bij 5 om 3 te krijgen is geen antwoord met natuurlijke getallen. Maar we voeren negatieve getallen in, en het antwoord is: -2.
2. Kwadrateren kan altijd. 3 kwadraat is 9. Invers: het getal dat we moeten kwadrateren om 9 te krijgen is 3. Maar welk getal moeten we kwadrateren om 7 te krijgen? Er is geen natuurlijk of geheel getal dat voldoet. Dus voeren we de wortel in: het antwoord is nu wortel 7. Het is ook mogelijk wortel 7 als decimale breuk te schrijven, maar nooit helemaal: het is een transcendent getal, met een oneindig aantal decimalen.

Toegevoegd na 14 uur:
Correctie: transcendent moet zijn: irrationeel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je tweede punt klopt niet. Er zijn op dit moment maar 3 of 4 getallen bekend die trancedent zijn, waaronder π en e, maar zeker niet 7. De wortel va 7 is een irrationeel getal. Tevens geldt zeker niet dat wortels als breuken geschreven kunnen worden. Vanwege deze onnauwkeurigheden in een toch heel exacte tak van wetenschap een min.