Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar moet ik in het algemeen haken zetten met wiskunde?

Moet dat alleen bij formules waar wortels inzitten? Of alleen bij formules met een negatief getal of een kwadraat? Of moet het altijd? En als er twee onbekenden in een formule staan, waar moeten de haken dan omheen?
Zoiets bedoel ik; waar moeten de haken?: h(x)= 0,5*-4^2-2 (anderhalf keer min vier tot de macht twee , min twee)
f(x) =V25--5^2 (wortel 25 min , min 5 tot de macht twee)
y=-4*-4^2-3 (min vier min vier tot de macht twee min drie)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

De volgorde van de berekening wordt als eerste bepaald door de soort berekening (eerst machten, dan vermenigvuldigen/delen, etc). Als je die volgorde wilt veranderen, plaats je haken om het stuk dat deze regel moet doorbreken. Uit 0,5*(-4^2-2) komt iets anders dan 0,5*-4^2-2.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een operatie van een groter deel dan een ding wordt gedaan, wordt het grotere deel tussen haken gezet.
Bijv:

d/dx ( 5x + 2 ) = 5

of

laplace ( f(t) ) etc.

Of bijv.:

3/(3 + 6) maar 3/9 = 1/3 .

Snap je?

Ook bijv:

x^2 en (3 + x - 7x^2)^2

of wortel 9
en wortel (9x - 3)

:)

Gewoon om dingen helder te maken. Het is tegenwoordig ook gewoon om haken te gebruiken bij de input van niet-polynoom functies zoals:

sin(x) ; cos(x) ; tan (x) etc.
ln(x) ; etc.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel :p
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de gegeven voorbeelden hoeven niet beslist haken. maar het lijkt me wel duidelijk om er toch enkel;enkele te plaatsen om die negatieve getallen, dus:
h(x)=0,5*(-4)^2-2
f(x)=V25-(-5)^2
y=(-4)*(-4)^2-3
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding