Hoe lang regent het als er op een dag 3 mm regen valt?

Dat wil ik graag weten, want op buienradar staat dat er zoveel regent op 31 december.
dus:
Hoe lang regent het als er op een dag 3 mm regen valt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
110.6K

Het beste antwoord

Als je buiten in de mist gaat lopen worden je haren en je jas toch nat. Je loopt dan als het ware door een wolk en als de waterdamp uit die wolk op je haren of jas komt verandert dat in een druppeltje.
Soms valt er uit een wolk motregen. Dan zijn de druppels zo klein (1/1000ste mm) dat je ze bijna niet ziet, maar je wordt er wel heel erg nat van.
‘Echte’ regendruppels zijn 1 tot 3 mm groot en vallen met een snelheid van 8 m per seconde naar beneden.
Niet alle regendruppels komen op de grond terecht. Dat hangt af van de temperatuur van de buitenlucht. Als die lucht warm genoeg is verdampen de druppels tijdens het vallen.

Als al het water in de atmosfeer als regen naar beneden zou komen, zou de aardbol met een laagje water van 2,5 cm bedekt zijn.

De temperatuur in een wolk is niet overal hetzelfde. In de toppen van een grote wolk vriest het. Druppels draaien rond in een wolk, ze stijgen op en zakken weer naar beneden. Zo kan een regendruppel groeien en zelfs veranderen in een sneeuwvlok of hagelsteen.

Reken maar uit.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat kun je zo niet zeggen, dat kan 10 minuten zijn maar ook meer dan een uur... Het hangt af van de dikte van de druppels...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook kan 't verdeeld zijn over meerdere buien... Waarbij 't bij de ene bui ook harder regent dan in de andere.
Het kan heeeel hard regenen, dat er in 1 minuut 3mm regen valt.
Het kan ook miezeren dat er in 24 uur 3 mm regen valt.
Dus hoe lang het regent is afhankelijk van hoe hard het regent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan: ergens tussen de 1,6 seconden (Barst, Guadeloupe, in 1970) en de vele, vele jaren - langer dan het wordt bijgehouden, in elk geval (in een regio van de Atacama woestijn in Chili).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die 3 mm is een landelijk gemiddelde wat ze verwachten, het kan dus goed zijn dat er bij jou niks valt en 20 km verder 6mm, bovendien zijn voorspellingen die verder dan een dag of vijf in de toekomst liggen wel erg onzeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kan wel 30mm regen vallen tijdens een onweersbui in een halfuur.Maar 3mm dat duurt met fijne motregen wel een hele dag