Meerdere vergelijkingen oplossen?

Hoe zou ik makkelijk de volgende vergelijking op kunnen lossen?

C-B=3 B*E=6 C+F=8 A+D=9 E-F=0 D*E=8

Ik weet dat ik de getallen 1-6 mag gebruiken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (4)

begin met de duidelijke dingen
e-f=o, dan zijn die gelijk
en e= 2 of 4, aangezien d*e 8 is
d kan geen 2 zijn want dan zou a 7 moeten zijn (a+d= 9)
Heb je een begin, verder logisch nadenken. Ik ga weer film kijken ;-)

Toegevoegd na 1 uur:
dit is de manier van logica en zien.
Als je de wiskunde erop los laat, wat bij ingewikkelder vergelijkingen moet, dan moet je werken met substitutie, als ik het me goed herinner. Dat komt neer op zoveel mogelijk de verschillende vergelijkingen met zo min mogelijk variabelen weergeven, tot je iets hebt waar een getal uitkomt
Dat is dus 1vergelijking met 1 onbekende. Je kan dan wel zomaar uitkomen op een derdegraadsvergelijking, bij wijze van spreken. "Onbekenden eruit werken" is waar het op neer komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit lijkt mij gewoon op een Excel formule. ik weet niet wie dit aan je vraagt, maar volgens mij word je in de zeik genomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- Tik maar eens in in excel. De onbegrijpelijke foutmeldingen en ongewenste paperclips zullen je om de oren vliegen. Dit is een typisch wiskundepuzzeltje. Geen moeilijke overigens.
Dit lijkt me gewoon zo'n puzzel als hieronder in het voorbeeld.

Dat is een kwestie van gewoon beginnen en wegstrepen welke cijfers niet kunnen. Als C-B=3 dan is C in ieder geval geen 1 of 2 en kan B alleen maar 3, 2, 1 of 0 zijn en dan ga je verder met de volgende. Als je alle vergelijkingen hebt gehad en wat cijfers hebt weggestreept begin je weer bij de eerste vergelijking waar je dan nog minder keus hebt.

BxE=6 dan weet je dat B alleen maar 1, 2, 3 of 6 kan zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Substituties doen in 12 stappen:

1. C-B = 3
2. BE = 6
3. C+F = 8
4. A+D = 9
5. E-F = 0
6. DE = 8
7. E-F = 0 --> E = F
8. uit 2 en 6: BE/DE = 6/8 --> B/D = 3/4 --> B=3, D=4
9. uit 1 en 8: C = 6
10. uit 4 en 8: A = 5
11: uit 6 en 8: 4E = 8 --> E = 2
12. uit 11 en 7: E=F=2

Dus:
A = 5
B = 3
C = 6
D = 4
E = 2
F = 2

Let op dat dit een ondergedetermineerd systeem is. Als de voorwaarde dat alles tussen de 1 en 6 moet zijn er niet is dan zijn er oneindig veel oplossingen mogelijk. Immers iedere lineaire combinatie van een willekeurig aantal oplossingen vormt een nieuwe oplossing.

Toegevoegd na 21 seconden:
appeltje, eitje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
Het is niet juist dat dit systeem ondergedetermineerd is. Er zijn 6 vergelijkingen en 6 onbekenden. Met enkele substituties is het te reduceren tot B+E=5, B*E=6. Hieruit volgen twee oplossingen: B=2, E=3 en B=3, E=2. De voorwaarde dat alles tussen 1 en 6 moet liggen wordt nu gebruikt om één van deze twee te kiezen (en niet één van de oneindig). E=3 leidt tot D=8/3 en A=19/3. Die laatste is >6 dus moet E=2 en B=3 gekozen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, slordig van me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alleen een tip maar geen kritiek (ook niet negatief bedoeld naar vraagsteller): Als iemand niet precies weet hoe een vergelijking werkt dan is het mogelijk dat deze persoon er niet veel kaas van heeft gegeten. Aub, wilt u dan woorden als: "ondergedetermineerd, substituties, reduceren, lineaire combinatie, appeltje etc. of vertalen of met een soort van 'Jip en Janneke' taal te omschrijven. Jij begrijpt het, ik begrijp het maar legio mensen zitten nu met een woordenboek op schoot. Wou gewoon effe zegge: "hou het simpel en begrijpelijk".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk MacDaniel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef eens een 'Jip en Janneke'-alternatief voor lineaire combinatie of substitutie dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft geen alternatief te bedenken, je moet het wel uitleggen, een definitie geven of iets dergelijks. Kijk naar de vraag van de vraagsteller en beslis dan of je zomaar dat soort woorden kan gebruiken zonder uit te leggen wat er bedoeld wordt.