Hoe hoog is deze pan?

Ik wil een nieuwe hapjes pan kopen, helaas staat er vaak niet de hoogte bij. En school is alweer te lang geleden dat ik nog weet hoe dat ook alweer moest.

Dus ik heb een pan
De doorsnede is 28 cm
De inhoud is 2,8 liter

Kan ik nu de hoogte van de pan berekenen? Zo ja hoe?

12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat die inhoud klopt? 2.8 liter is nogal weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, laat maar. Ik heb een heel ander soort pan voor ogen dan bedoeld wordt.
sterredag
12 jaar geleden
lol :) dat is wat erbij staat, hihi

Het beste antwoord

De formule is πLr².
π = 3.14
L = ?
r = straal (0.28/2) = 0.14

Invullen geeft :

0.0028 = 3.14 x L x 0.0196
L = 0.0028 / (3.14 x 0.0196) = 0.0455 meter

4.55 centimeter hoog dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
thx! waar komt die 0.0196 eigenlijk vandaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de formule staat r².
r is 0.14; als je dit kwadrateert krijg je 0.0196.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens moet je wel bedenken dat dit een theoretische berekening is, die alleen in de buurt komt als de rand van de pan precies in een hoek van 90 graden staat, rechtop dus. Als de rand scheef staat, kan ik het niet meer berekenen. ;)
sterredag
12 jaar geleden
thx voor de toelichting :) mijn hapjes pan, moet een rechte rand hebben dus een hoek van 90 graden :)
sterredag
12 jaar geleden
wat ik idd vroeg was hoe je dat moest uitrekenen :) met uitkomst, dus je hebt ruimschoots en het snelst volledig mijn vraag beantwoord :)

Andere antwoorden (2)

De standaard maat van een hapjes pan is hoogte ongeveer 7.5 cm.

Ik heb een site gevonden met een hapjespan van 28cm en een inhoud van 2,5 liter, de hoogte van die pan is 7.5 cm.

Nu ben ik geen wiskundig genie, maar als er 0.3 liter minder in gaat dan in de pan die jij gezien hebt. Hoe kan de berekening van mijn voorganger dan kloppen?

Bij hem komt de hoogte van de pan op ongeveer 4.5 cm uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn gevoel, de pan die jij hebt gezien heeft vermoedelijk een hoogte van ongeveer 8 cm.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil zit 'm waarschijnlijk in de manier van meten. Mijn methode berekent echt alleen de hoogte van de inhoud. Als je er water in zou gooien en de randen zouden precies rechtop staan, dan zou het water 4.5 centimeter hoog staan. De shop geeft de hoogte van de totale pan weer, dus inclusief bodem.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Nou...dan hoef ik die pan in ieder geval niet :-D een bodem van 3 cm dik...kan ik uren wachten totdat die een keer warm is haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je ziet staan de randen bij die pan niet rechtop, dus geldt de berekening niet. Alleen als het verschil tussen de bovendoorsnede en onderdoorsnede bekend zijn, kan de inhoud van de pan en de dikte van de bodem juist berekend worden.
sterredag
12 jaar geleden
bovendien kan het ook zijn dat de pan bedoeld is voor een inhoud van zoveel liter, maar dat er nog rekening gehouden wordt met een marge vrije rand over, anders is het erg eng om de pan te verplaatsen :)
De berekening die uitkomt op 4,55 cm klopt.

Ik heb nog nooit een hapjespan gezien die zo laag is. Ik denk dat-ie in totaal inderdaad zo'n 8 cm hoog zal zijn. De 3,5 cm die erbij komt, is afkomstig van:
- de bodem
- ruimte boven in de pan die niet gebruikt zal worden. Je kunt een pan nooit helemaal nokkievol doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
nou 8 cm is wel erg hoor hoog, er zijn genoeg hapjes pannen die dat blij lange na niet redden. en de bodem is vast geen cm dik en 2.5 cm rand over, is ook wel weer erg veel, je kan je pan echt wel voller doen dan dat.