Wat is de kans op zelfde verjaardag ouders en kind?

Volgens de Volkskrant is de kans dat ouders en kind op één dag jarig zijn 1 op de miljoen.
Zie: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2690/Opmerkelijk/article/detail/3186163/2012/02/17/Baby-geboren-op-zelfde-dag-als-moeder-en-vader.dhtml
Maar hier staat dat de kans 1:133.000 is:
http://www.southbendtribune.com/news/sbt-marques-family-shares-feb-13-birthday-20120216,0,1032302.story?page=2
Wie heeft gelijk?

Picture for question
12 jaar geleden
in: Wiskunde
7.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig. Ik en mijn dochter zijn op dezelfde dag jarig. Maar ze is met een keizersnee geboren, dus ik weet niet of we dan de kansen hebben beinvloed. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op deze manier kan je binnen bepaalde grenzen inderdaad zelf het tijdstip en datum van de verjaardag bepalen ;o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België is een gezin (vader, moeder, twee kinderen) die allemaal op dezelfde dag jarig zijn. Helaas kan ik geen linkje vinden maar dit was een paar jaar geleden in het nieuws. Overigens kun je de kans op een baby op een bepaalde datum flink vergroten door maar 1 week per jaar te proberen die baby te maken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel de kans klein is, zijn er zoveel gezinnen op aarde dat er altijd wel gezinnen zijn waarbij iedereen op dezelfde dag jarig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken een gezin waarin ze nu wel allemaal op dezelfde dag jarig zijn. Vader, broer en zus. De moeder is na een scheiding ergens anders gaan wonen. Tellen die ook?

Het beste antwoord

De 2e is correct.
133.000 / 365 / 365 = 1

Toegevoegd na 39 seconden:
Om exact te zijn is het : 1 op 133225
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je gelijk. Het gaat niet om de kans dat de tweede én derde persoon op een specifieke dag jarig is. Je berekent dus niet de kans mee dat de eerste ouder op die dag jarig is. Even schrikkeljaren niet meegenomen. Dit soort krantenberichten lijken natuurlijk heel bijzonder, maar er zijn in de wereld zoveel gezinnen dat er echt een behoorlijk aantal gezinnen zijn met 3 gezinsleden die op dezelfde dag geboren zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Berekening: 1e persoon, kans op jarig zijn is 1
2e persoon, kans op jarig op dag persoon 1 = 1 x 1/365
3e persoon, kans op jarig zijn op dag persoon 2 = dag persoon 1 = 1 x 1/365 x 1/365 Ik hoop niet dat je gaat vragen hoe groot de kans is dat 4 personen in een gezin op 29 februari jarig zijn. Of het moet een eeneiige tweeling zijn, die worden meestal op dezelfde dag geboren ;o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad in deze berekening achterwege gelaten zijn tweelingen etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergeet het feit dat er op sommige datums veel minder mensen geboren worden dan op andere.
De kans dat je in september jarig bent is bijvoorbeeld veel groter dan bijvoorbeeld in januari. Het zou dus best eens kunnen dat de volkskrant gelijk heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tweede optie is correct als je het via platte kansberekening benaderd waarbij de gebeurtenissen van elkaar afhankelijk zijn. Als er andere variabelen mee worden genomen wordt het een stuk lastiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, niet perse dus. Want als je weet hoe veel mensen er relatief per datum geboren worden, dan weet je ook de kans DAT iemand op een bepaalde dag geboren is. En dan kun je dus ook berekenen wat gemiddeld de kans is dat een gezin op dezelfde dag geboren is.
En dat zou nog wel eens een andere uitslag kunnen hebben dan 1/365 * 1/365

Andere antwoorden (4)

Dat is niet uit te rekenen zonder dat je weet of alle geboortedagen al dan niet in een schrikkeljaar vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat de volkskrant heeft gekeken naar hoeveel geboortes er zijn er hoeveel daarvan op de zelfde dag als de verjaaedag vd ouders. En dat zijn er dan 1 op de miljoen.

En die andere site heeft 't berekent met kansberekening. 365x365 = ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Dat is dan toch wel merkwaardig, want kansberekeningen moeten de werkelijkheid voorspellen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar met kansberekening moet je wel zorgen dat je de juiste kansen gebruikt. De kans dat iemand op 1 september jarig is is veel groter dan de kans dat iemand op 1 februari jarig is. Dus de kans dat alle 3 gezinsleden op 1 september jarig zijn, is ook groter dan de kans dat alle 3 de gezinsleden op 1 februari jarig zijn.
Of dit uitgevlakt wordt als je de hele bevolking bijelkaar neemt weet ik niet. Maar ik denk het niet, omdat er absoluut gezien ook meer mensen jarig zijn op datum A dan op datum B.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2004/2004-1423-wm.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kansberekeningen voorspellen de werkelijkheid met bepaalde aannames. Het is nodig om de aannames te weten. Je kunt wel terugrekenen welke aanname gedaan is bij een kans van 1 op 133225. Omdat er in werkelijkheid zoals Jove terecht aangeeft, veel variabelen zijn kan je ook andersom redeneren. Je inventariseert de demografische gegevens van een groot aantal personen en trekt hieruit conclusies m.b.t. het percentage mensen dat binnen een gezin op dezelfde dag jarig zijn (waarbij het in het artikel niet uitmaakt op wélke dag). Dit zijn dan interpretaties op statische basis. Daar zit dan geen kansberekening bij, ook al wordt de kans wel weergegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee @@j0ve had ik niet aan gedacht, je hebt denk ik wel gelijk Maarr ff hoezo is de kans groter dat iemand in september geboren wprdt dan in februari?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 9 maanden terugrekent, dan snap je 't ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oorzaak en gevolg. Dit is geen kansberekening, maar statistisch onderzoek.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
@ som: exact
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat wat hier vergeten wordt is dat de kans dat vader en moeder op dezelfde dag jarig zijn wel 1/365 is, maar dat hier nog een paar andere factoren meespelen: de vader en moeder moeten een man en een vrouw zijn én ze moeten elkaar aardig vinden. Ik denk dat de kans daarmee (in de werkelijkheid) behoorlijk afneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dounja
Het gaat om ouders van een kind. Die zijn per definitie al man een vrouw. En 100% is geen factor van belang meer.
En elkaar aardig vinden is prettig, maar niet per-se noodzakelijk ;-)
Als jij een partner zoekt, die op dezelfde dag verjaart en vervolgens zorgvuldig de conceptie plant moet 1 op 15 er toch wel inzitten, lijkt me.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha-ha, als je zo gaat redeneren, dan kun je de mogelijkheden nog flink vergroten door op de juiste dag een keizersnede te nemen. Maar ik vermoed dat dit niet de insteek van de vragensteller was.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Ik heb geen idee wat de insteek van de vragensteller was. Misschien wil ie wel weten hoe vaak iets voorkomt. Dat is een kwestie van tellen en delen op het totaal.
Ik heb daarentegen geprobeerd de kans te berekenen, gegeven bepaalde randvoorwaarden, zoals ook Dounja hierboven deed. Want dat was de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje voor dit antwoord, als compensatie voor de minnetjes. De beantwoorder benadert de vraag gewoon op een andere manier, niet sec op basis van statistiek.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
hee, dank je wel, peppie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook van mij plus 1 ... Mijn eigen antwoord is wiskundig correct maar LeClerc heeft helemaal gelijk dat je zelf de kans zou kunnen beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn reactie! Een partner vinden die op dezelfde dag jarig is als jij is nog het lastigste ;)
Ik vindt dat beide aannames niet als waarheid kunnen worden beschouwd. Ten eerste zou je inderdaad als ouder de verjaardag van je partner kunnen 'selecteren' en die van je kind 'plannen' waardoor de kans vele malen groter wordt als in beide statistieken.
Ten tweede valt dit absoluut niet te meten door middel van kansberekening aangezien er teveel factoren meespelen bij de datum van het verwekken van het kind.

Als de Volkskrant de stelling had gebaseerd op basis van bestaande cijfers en de stelling had geformuleerd in iets dergelijks als: 'Het komt slechts bij 1 op de 133.000 gezinnen voor dat de ouders op de zelfde dag als hun baby jarig zijn', kon het als waarheid kunnen worden aangenomen.
Anders niet.