Is er een manier/symbool dat het aantal cijfers van een getal aangeeft?

Als we het symbool dan even x noemen, zou de x van 6 een zijn, van 45634 vijf, van googol 101 en van googolplex googol en een.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
jc54
12 jaar geleden
Kan het iets duidelijker?
Hier kan ik geen touw aan vastknopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij bedoelt dat,
het getal 6 bestaat uit één symbool
het getal 10 bestaal uit twee symbolen
het getal 100 bestaat uit drie symbolen
het getal 10^5 bestaat uit 5 symbolen. En of daar dan ook een soort van grootheid aan te plakken is... Ik zou het zelf eerlijk gezegd niet weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je grotere en kleinere getallen zo makkelijk wilt vergelijken, kun je Decibel gebruiken (dB), oftewel een logaritmische schaalverdeling. http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_%28eenheid%29 Voorbeeld: 10^5 = 50 dB
10^10 = 100 dB
10^20 = 200 dB

Het beste antwoord

Ja, het ding heet de tien-logaritme. Schrijf: 10log.
10log(10)=1
10log(1000)=3
10log(45634)=4.66
Rond naar boven af om te krijgen wat je vraagt.: ceil(10log(x)).
Omdat 10log vaak niet bestaat: ceil(log(x)/log(10)), dat is hetzelfde.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oeps dat klopt dus niet. Nauwkeuriger is: floor(log(x)/log(10)+1) of floor(10log(x)+1)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, maar ik zit nu in de tweede dus dit is nog een beetje moeilijk voor mij. Maar volgens mij is dit toch iets anders. ?(10) zou 2 moeten zijn, ?(1000) 4 en ?(45634) 5. Kommagetallen zijn op deze manier in principe onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is precies wat de functie in de toevoeging geeft. "floor" rond naar beneden af zodat je een geheel getal krijgt. Dit werkt in zo'n beetje iedere programmeertaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat floor en ceiling heb ik nog nooit gehad... Is dat is ook wiskunde of alleen programmeertaal? Maar nu snap ik het wel.