Hoeveel mensen op de hele wereld zouden in theorie op dezelfde dag jarig kunnen zijn? Is hier onderzoek naar gedaan?

Toegevoegd na 9 minuten:
(of juist in de praktijk)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie; het aantal mensen delen door het aantal dagen in een jaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het theoretische gemiddelde er wordt gevraagd om het theoretische maximum.

Het beste antwoord

In theorie allemaal op een en dezelfde dag.

Toegevoegd na 11 minuten:
De kans hier op is : 1*(1/365)^n-1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en in de praktijk dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan geen beter antwoord geven. Echter mag je er voor de lol wij bij vermelden dat die kans gelijk is aan:
1*(1/365)^n-1
n=aantal mensen Voor wie niet begrijpt waar de 1 vandaan komt (2x) dit is de "eerste" persoon. Zijn geboortedag is altijd goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@El0512. In de praktijk zal het ongeveer zijn: 7.000.000.000/365= 19178082.19 mensen per dag jarig. Dit zal niet precies opgaan voor elke dag, al helemaal niet voor 29 februari!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan 0,19 mensen jarig zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een theoretische benadering. Gaan we daar nou moeilijk over doen? Zoals ik zeg klopt het toch niet perfect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de praktijk ligt het (natuurlijk) heel anders. Denk aan lentekriebels, wanneer het weer koud en donker en sfeervol wordt. Allemaal factoren die het gemiddelde uit elkaar halen. Maar theoretisch is dit antwoord goed.
bamibal
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd @ krekatos. Met name de winter. Worden de dagen kort, vroeg naar bed, bedje koud. Rest spreekt voor zich. Daarnaast zegt men ook dat er bij volle maan meer baby's worden geboren. In ziekenhuizen is dit vaak ook zo. Waarom weet ik niet (en volgens mij niemand).

Andere antwoorden (5)

6 miljard mensen gedeelt door een 80 (gemiddelde max leeftijd) is 75000000
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inmiddels zijn er al 7 miljard mensen. Verdeeld over 365 dagen is 19178082 dat betekend dat dat het gemiddelde is van de hoeveelheid mensen die op dezelfde dag jarig zijn..

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vergeet alleen hier voor het gemak 29 feb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
Er wordt geen gemiddelde gevraagd, dus ik snap de plussen niet. Er wordt gevraagd naar een theoretisch maximum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en later: in de praktijk
Er zijn 7 miljard mensen en er zijn 366 verschillende verjaardagen (je kan ook op 29 februari jarig zijn). Dat betekent dat er 19125683 mensen op dezelfde dag jarig zijn (volgens onze wijze van jaartellen). Bij de islamitische jaartelling heeft een jaar 355 verschillende dagen en zijn er 19718309 mensen op de zelfde dag jarig. Etc. etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je rekent verkeerd. Je moet over 4 jaar rekenen en dan 29 feb 1 keer tellen en de andere dagen 4 keer. En op 29 feb is dus maar 1/4 van het gemiddeld aantal jarig.
Je kunt het theoretisch beredeneren.

Neem het aantal wereldbewoners.
Deel het door het aantal dagen in een jaar.

Toegevoegd na 48 seconden:
Dan weet je hoeveel mensen er logischerwijs tegelijk jarig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
dat staat er al 2 keer boven maar dan met 7 miljard ipv "het aantal wereldbewoners"
Ik heb ooit eens gelezen dat er minimaal 9 miljoen mensen op jouw verjaardag jarig zijn.
Bronnen: