Waarom volgt uit sin(x)=-1,5 dat x=(5/6)pi?

Goniometrie met eenheidscirkel (radialen). Ik zou zeggen dat je bij een hoek van (5/6)pi rad krijgt 1/2, en niet -1,5. Sin=y dus hoe kom je dan in het negatieve deel uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan helemaal niet. De uitkomst van een sinusfunctie ligt altijd tussen de -1 of de +1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan zeker wel bij deze vraag, alle antwoordenboekjes werken dit zo uit. In de vraag wordt gewerkt met absolute waarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://college2.x10.mx/VWO%20B%20deel%202/VWO%20B%20deel%202%20H6.pdf
Het is vraag 42, ik snap het tot ze ineens dit doen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry knul het kan écht niet. Dan is het een foutje in de vraag.
De sinus geeft het y coordinaat op de eenheidscirkel (met een straal van 1) voor een bepaalde hoek in radialen. Aangezien de eenheidscirkel een straal van 1 heeft, kan het y coordinaat nooit hoger of lager dan 1 liggen. Op je rekenmachine kun je het ook checken. Je kunt voor een bepaalde waarde uitrekenen van welke hoek het de sinus is. Vanuit een bepaalde waarde terug rekenen naar X dus. Dat doe je met de INVERSE sinus functie.
Daarvoor moet je op de meeste rekenmachines eerst de uitkomt intikken, dat is bij jou 1,5, dan druk je op [inv] en dan op [sin]. Je zult zien dat dan een foutmelding geeft. Kortom: de uitkomst van sin(x) kan NOOIT groter dan 1, en nooit kleiner dan -1 zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het ook narekenen met de uitkomst van die vraag 42 van je. De uitkomst zegt dat één van de oplossingen x = 5/6 pi is.
Nou reken maar uit wat de sinus is van 5/6 pi, dat is geen 1,5 maar 0,5 Volgens mij bedoelen ze juist dat de 1e oplossing: 2 sin x = 1, twee oplossingen heeft. Er zijn namelijk 2 oplossingen voor sin x = 0,5 , namelijk 1/6 pi, en 5/6 pi.
Volgens mij hebben ze die 2 sin x = 3 juist helemaal weggelaten omdat het juist niet kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het, je hebt gelijk - bedankt.
Het antwoordenboek schrijft het erg verwarrend op. Onder sin(x)=-1,5 staat x=5/6pi - alsof ze het verder uitwerken.. Maar dat is natuurlijk de andere mogelijkheid van sinx=1/2..

Het beste antwoord

Het antwoordboekje klopt wel, maar het is niet goed neergezet :)

sin(x0+-1,5 heeft inderdaad geen oplossingen, maar sin(x)=0,5 heeft twee oplossingen. Deze staan op de volgende regel. Dus 1/6pi en 5/6pi zijn de oplossingen van sin(x) = 0,5.

Toegevoegd na 51 seconden:
tikfoutje:
sin(x0+-1,5 moet zijn sin(x)=-1,5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zijn we intussen achter in de reacties op de vraag ;)
Toch +1 omdat dit antwoord correct is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pff de minner is weer bezig

Andere antwoorden (3)

Als je de eenheidscirkel tekent dan heb je rechts van de verticale middellijn het gedeelte waar de xcoordinaat (cos) positief is en links het gedeelte waar de xcoordinaat negatief is. Bij 5/6 pi zit je aan de linker kant. Oftewel bij 1/6 pi (rechterkant) zou je dan x=1/2 krijgen en bij 5/6 pi krijg je x=-1/2 (linkerkant)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee want de linkerkant heeft nog steeds een positieve y, pas bij 1 1/6 pi rad kom je in negatief negatief deel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nl de sinus, en die geeft de y ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar ik heb het nu toch over de cosinus? Voor de sinus geldt inderdaad: boven de 'y-as' oftewel, boven de middellijn van de cirkel is het positief en er onder negatief
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O wow sorry je vroeg om de sinus verkeerd gelezen :p jammer van die minnen maar ik leg t graag nog een keer uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht ik leg t nog een keertje goed uit:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kent het plaatje van de eenheidcirkel toch? Deze loopt op van 0 tot 2pi en begint daarna weer bij 0 (je kunt ook verder tellen maar als je bij 4pi bent kun je dat ook gewoon 2pi noemen, dat begrijp je wel hoop ik)
Ik ga nu de sinus uitleggen: de sinus krijg je door overstaande zijde / schuine zijde
Boven de middeloodlijn is de sinus positief eronder negatief. Dus van 0 tot pi is de sinus positief (bij 0 en pi 0) en eronder negatief.
Dus bij sin(x)=-1,5 is x=-1/6pi + 2kpi of x=(1+1/6)pi + 2kpi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet, maar toch bedankt voor de moeite!
(bij -1/6pi en 1+1/6pi kom je uit bij -1/2)
Je antwoordenboekje maakt een zeer grove fout.

Je moet oplossen: 2sin(x) + 1 = -2. Dit heeft echter nooit een oplossing, kijk maar naar bijgevoegd plaatje.

Zie ook: http://www.wolframalpha.com/input/?i=2sin%28x%29+%2B+1+%3D+-2

Morgen (of na de vakantie) dus maar even aan je leraar/lerares vragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Het probleem is al opgelost ;)
De waarde van een sinus ligt tussen -1 en +1; de opgave kan dus helemaal niet.
Bronnen: