Hoe bereken je sommen als 2 keer de wortel van 8? Er komt 4 keer de wortel van 2 uit maar snap niet hoe je dat uitrekent. Kan iemand helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
3.9K

Het beste antwoord

Ik hoop dat mijn plaatje genoeg duidelijkheid bied?

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij mij blijft het plaatje de hele tijd laden, maar als ik er op klik werkt hij wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ! Mooi speelgoed hè, dat W.A.! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig leuk. :) Ik wou namelijk altijd al weten hoeveel plancktijden oud ik was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt! Had er nog niet aan gedacht, omdat ik zo gewend ben het zo te schrijven.

Andere antwoorden (2)

Het plaatje van de vorige antwoord maakt duidelijk dat je wortel(8) kunt schrijven als wortel(2*2*2) of te wel wortel(2^2 *2) en je weet: wortel(2^2) = 2. Dat geldt voor ieder kwadraat in een wortel. Maar wortel(2) blijft wortel(2) => dus wortel(8) = 2 wortel(2) en als je dat met 2 vermenigvuldigt krijg je 4 wortel(2). Dus moet iedere keer proberen om een getal in de wortel te schrijven in kwadraten. Bijvoorbeeld wortel(36) = zelfde als wortel(2^2 * 3^2).
Trouwens, je mag dat alleen met je rekenmachine uitrekenen als je gevraagd wordt om de som te benaderen. Bij berekenen mag dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wortel 8 is 2 maal wortel 2 (beide zijden kwadrateren geeft 8 = 4 x 2). 2 keer wortel 8 is dus 2 x 2 x wortel 2.