nee hoor, geen rare vraag, maar het ligt aan de stof of het gelijk is of niet.

even een voorbeeldje: met 500 gram veren vul je meer dan met 500 gram lood.

Toegevoegd na 40 seconden:
meer ml of liters dus :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, gewicht en volume zijn niet noodzakelijk gerelateerd. De minnaars snappen het dus niet helemaal.
Als je water of een vloeistof van gelijke dichtheid (soortelijk gewicht) neemt wel, anders kan het afwijken.

Toegevoegd na 57 seconden:
kan het afwijken = is het verschillend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste,
water wel maar andere materiale verschillen .
simpel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet altijd, alleen als de dichtheid van de vloeistof precies 1kg/dm^3 is. Bij water is de dichtheid iets van 0,988 (niet zeker, mijn BiNaS weer ingeleverd ;)). Dit is echter te verwaarlozen en door de significantie schrijf je waarschijnlijk gewoon 500gram.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit geleerd,dat dat alleen opgaat voor zuiver water met een temperatuur van 4 graden celcius. Maar d at kan best achterhaald zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien enkele voorbeelden meegeven:
1000 ml zuiver water weegt inderdaad 1000 gram, maar 1000 ml lood weegt 11340 gram, en 1000 ml benzine weegt 720 gram. Het hangt dus af van het soortelijk gewicht van de stof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ze zijn niet gelijk. Je kunt geen gewichtseenheid vergelijken met een volume-eenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van het materiaal af.
Als je het hebt over zuiver water klopt het.

Maar ga niet uit van exact 500 gram bij 500 ml zuiver water. Dat klopt alleen voor zuiver water van 4'C. Het is afhankelijk van de temperatuur. Water van boven de 4'C zet uit naarmate het warmer wordt, daardoor bevat 500 ml water van 60'C minder waterdeeltjes dan 500ml water van 10'C. Het warmere water weegt dus ook minder.
Het verschil van kraanwater t.o.v. zuiver water en 20'C t.o.v. 4'C is overigens vrij klein hoor. Het zal een grammetje kunnen schelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
500ml omschrijft een hoeveelheid, bijvoorbeeld een klein melkpak.
Hoe zwaar het gevulde melkpak wordt hangt er vanaf wat je er in stopt. Drinken zoals frisdrank, melk, sap bestaat voor het overgrote deel uit water. 500ml drinken zal dus ongeveer 500 gram wegen.
Maar ga je het met olie vullen of kwik, dan krijg je hele andere gewichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgaande van de regel dat het gewicht gelijk is aan het volume maal soortelijk soortelijk gewicht gaat je stelling niet op! Inherent hieraan is dat het volume gelijk is aan het gewicht gedeeld door het soortelijk gewicht. Samenvattend:

* Gewicht = volume * soortelijk gewicht
* Volume = gewicht / soortelijk gewicht
* soortelijk gewicht = volume / gewicht.

Dus je kan of mag niet lukraak stellen dat 500 ml gelijk is aan 500 gram. M.v.g. TegeXinnig

Toegevoegd na 31 minuten:
* Soortelijk gewicht = gewicht / volume
Sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, normaal gezien, als je de basis neemt zoals op school nl. 1 liter gelijk aan 1kilogram, is het alleen juist als het water is (water = 20°). Niet bij alle vloeistoffen is dat zo, dat word allemaal bepaalt door de druk van dat vloeistof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Simar: En wat is dan de relatie tussen 'de druk van de vloeistof' en het gewicht? Of volume?
Het hangt ervan af of het om 500 ml water of een andere stof gaat. 500 ml (half liter) water (bij 4 graden celcius) weegt 500 gram, maar 500 ml olie weegt minder dan 500 gram(want olie is lichter dan water). ml is een inhoudsmaat en bij gram gaat het om massa. De inhoud van 1 liter = 1 dm x 1 dm x 1 dm = 1 dm^3 of te wel 1 kubieke decimeter. Een Een decimeter = 10 cm. Dus 1 dm^3 = 1.000 cm^3 = 1 liter. 1 ml = 1/1000 liter. 500 ml is dus een halve kubieke decimeter.
Een halve dm^3 schuimplastic en een halve dm^3 gas zijn bij lange na geen 500 gram. Dus 500 ml is bijna nooit gelijk aan 500 gram.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht dat ze precies gelijk zijn (1 kubieke decimeter=1 kilogram) als het zuiver h2o is (en andere vloeistoffen met hetzelfde soortelijk gewicht als h2o) en uiteraard als het water een beetje vervuild is, kom je afgerond ook op die hoeveelheid, maar berekend per 3 significante cijfers of zo denk ik dan moet het wel zuiver water zijn en onder de juiste omstandigheden (ceteris paribus heette dat toch?? :-)) dus onder kamertemperatuur (15 graden celsius dacht ik) en onder een juiste druk, maar alles staat goed uitgelegd in de binas :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er aan welke vloeistof je bedoelt, water zal in quantiteit van 500 ml ongeveer 500 gram wegen, het beste is om eens een lege maatbeker te wegen op een digitale weegschaal.
Daarna vullen met 500 ml water, en dan weer wegen, daarna trek je het gewicht van de maatbeker er af, en je krijgt het netto gewicht van het water.