Hoe bereken je de diameter van een vijfpuntige ster?

Zie plaatje,

Als de ster van punt tot punt (rood) 70 cm is, wat is dan de diameter van de circel (blauw)?

Toegevoegd na 1 dag:
Dank jullie wel voor de uitleg!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
7.6K

Het beste antwoord

Het antwoord hierboven is vast juist, maar helemaal begrijpen doe ik het niet.
Hierbij een poging tot een helderder antwoord.

Het is een regelmatige vijfhoek, dus de sterhoekpunten liggen (inderdaad) 360/5 = 72 graden uit elkaar. Of, als je in radialen rekent, 2pi/5 = 2/5*pi.

Hieronder heb ik dezelfde tekening gemaakt, maar nu zonder de ster. Hierin is te zien dat het sterhoekpunt een hoek met een x-as maakt van 90 - 72 = 18 graden.
Of, in radialen, 1/2*pi - 2/5*pi = 1/10*pi
Beschouw dan de driehoek: schuine lijn + groene lijn + x-as. De schuine zijde is de straal van de cirkel; de x is gelijk aan de halve rode lijn.
Hierin is:
cosinus(hoek) = aanliggende / schuine.
cosinus(18deg) = x / r
cosinus(18deg) = 35 / r
r = 36.80 cm

of in radialen:
cosinus(1/10*pi rad) = x / r
cosinus(0.314 rad) = 35 / r
r = 36.80 cm

Hiermee is de blauwe lijn: 73.602 cm = 73.6 cm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je goed kijkt zie je dat de rode lijn net zo lang is als de zwart-groen-zwart lijnen aan beide kanten van de blauwe lijn.

Verder, het is een regelmatige vijfhoek, als je de 5 punten van de ster op de rand van de cirkel met elkaar verbindt.

De blauwe lijn snijdt precies 1 van de zijdes van deze vijfhoek.

De punten van de vijfhoek liggen op 360/5=72 graden afstand van elkaar.

De blauwe lijn ligt 72/2=36 graden vanaf het dichtsbijzijnde punt van de vijfhoek.

Zie nu de blauwe lijn als de straal van de eenheidscirkel en het punt van de vijfhoek waar je de coordinaten van wilt weten.

Gebruik nu sin/cos om deze coordinaten te bepalen.
Je weet dan ook de coordinaten van het snijpunt
van de blauwe lijn met de zijde van de vijfhoek.
Dit vormt een rechthoekige driehoek.

Gebruik nu pythagoras om de lengte van de schuine zijde te berekenen.

Je hebt nu de lengte van de zwart-groen-zwarte lijn in de eenheidscirkel. Die maal 70 is gelijk aan de lengte van de rode lijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk help ik je een eind op weg met het volgende:
Als je de snijpunten van de blauwe diameter met de cirkel verbindt met de snijpunten van de rode lijn met de cirkel ontstaat er een vlieger, en wel eentje waarvan de zijden(teken maar) loodrecht op elkaar staan. Je kunt nu bewijzen dat een driehoek boven(de rode lijn) gelijkvormig is met een driehoek onder. Noem het blauwe lijnstuk boven a en onder b.
Je weet ook dat de lengte van een koorde gerelateerd is aan de booglengte. Je kunt bewijzen dat de booglengte van blauwe naar rode lijn onder anderhalf keer de lengte is van boven.
Je krijgt dan de verhouding a : 35 = 1 : 1,5 [=> a = 23+(1/3)].
Kijkend naar je 2 driehoeken zie je: a : 35 = 35 : b =>
a*b = 35*35. Je weet hoe lang a is en je weet dat de blauwe diameter = a+b. Dus....