Wat is een algoritme

Hééééééééééél simpel uitgelegd voor de kleine kinderhersentjes A.U.B.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
23.9K

Antwoorden (7)

Heel simpel uitgelegd is het een soort wiskundig recept, een bepaald aantal stappen die met een invoer een bepaalde uitvoer heeft. Net zoals een recept waar je met ingredienten een bepaal eindresultaat bereikt, de handleiding hoe je je recept klaarmaakt is het algoritme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn specifieke regels die als ze goed worden opgevolgd tot het goede antwoord leiden. Denk hierbij aan wiskundige regels en formules. Dus niet gokken of denken aan wat logisch zou zijn, maar dingen helemaal uitschrijven of opvolgen om bij het correcte antwoord te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een algoritme is eigenlijk een soort zeef die uit een boel cijfers en ook andere gegevens de juiste gegevens haalt
12 jaar geleden
Algoritme

Een algoritme (van het Arabische woord algawarizmiat: الخوارزميات naar de naam van de Perzische wiskundige Al-Chwarizmi محمد بن موسى الخوارزمي) is een eindige reeks instructies - meestal voor berekening of dataverwerking - om vanuit een gegeven begintoestand het daarbij behorende doel te bereiken.

Dat doel kan van alles zijn met een duidelijk resultaat. De instructies kunnen in het algemeen omgaan met eventualiteiten die bij het uitvoeren kunnen optreden. Algoritmen hebben in het algemeen stappen die zich herhalen (iteratie) of die beslissingen (logica of vergelijkingen) vereisen om de taak te voltooien.

Eenzelfde taak kan gewoonlijk met verschillende reeksen instructies worden opgelost. Het verschil ligt dan meestal in de hoeveelheid tijd, ruimte of inspanning die het algoritme vergt; dit is de complexiteit van een algoritme. Een recept is een voorbeeld van een algoritme.

Om aardappelsalade te maken kan het ene recept de instructie "schil de aardappel" bevatten en daarna de instructie "kook de aardappel". Bij een ander recept kunnen die twee stappen omgedraaid zijn. Beide recepten zullen echter vragen deze stappen voor alle aardappelen uit te voeren en het eindresultaat is een lekkere aardappelsalade.

Het correct uitvoeren van een algoritme zal in het algemeen geen probleem kunnen oplossen als het algoritme fouten bevat of bepaalde problemen niet herkent. Bijvoorbeeld het recept voor aardappelsalade levert geen resultaat op als er geen aardappelen zijn, zelfs als alle handelingen worden verricht alsof er aardappelen waren..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe krijg je die Arabische tekens in de tekst, gewoon kopiëren en plakken?
Een algoritme is een soort stappenplan, een reeks voorschriften die als ze goed opgevolgd worden, als ze worden toegepast op gegevens, tot een gewenst resultaat leiden.

voorbeeld, je begint met een gegeven X en je wilt uitkomst A

stap 1 - doe dit met X (dan krijg je Y)
stap 2 - doe vervolgens dit met Y (dan krijg je Z)
stap 3 - doe vervolgens nog dit met Z, dan krijg je de uitkomst.
12 jaar geleden
Ik zal een computer gebruiken voor de uitleg, want een computer en wiskunde algoritme zijn hetzelfde.

Om een computer iets te laten doen, moet je een computer programma schrijven. Je moet de computer stap voor stap vertellen wat hij moet doen. De computer start dan het programma en volgt elke stap die jij hebt opgegeven.

Als je de computer hebt verteld wat hij moet doen, moet je ook kiezen hoe hij het gaat doen.

Dus een algoritme is een simpele techniek die wordt gebruikt om dit allemaal voor elkaar te krijgen.

Hierbij een simpel exemplaar:

Laten we zeggen dat je een vriend hebt die net is geland op de luchthaven, en je vriend moet van de luchthaven naar je huis komen.

Hier zijn 4 algoritmes die je aan je vriend geeft om thuis te komen.

1) Taxi algoritme

a) Ga naar de taxi's
b) Stap in een taxi
c) Geef de bestuurder mijn adres

2) Het "bel mij" algoritme

a) Als je vliegtuig is gearriveerd, bel mijn mobiele nummer
b) Ontmoet mij bij de "Baggage claim"

3) "Huur een auto" algoritme

a) Neem de shuttle naar het adres van de auto huurder
b) Huur een auto
c) Volg de directies om naar mijn huis te gaan

of

4) Bus algoritme

a) Bij "Baggage claim", neem bus 70
b) Neem bus 8 bij de tweede bus stop
c) Verlaat de bus bij straat A
d) Loop 50 meter naar het noorden en ga dan links.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ook voor mij als digibeet erg duidelijk.
Bedankt!!!
Als jij iemand de weg vraagt naar bijvoorbeeld de markt, dan antwoordt die: eerst rechtdoor, dan de derde straat links af, dan bij stoplichten rechtsaf en dan helemaal doorlopen. Als je nou opschrijft op een papiertje:
1- rechtdoor
2- derde linksaf
3- stoplichten rechts
4- helemaal uitlopen,
dan heb jij een algoritme opgeschreven om op de markt te geraken.
Meestal gebruiken we dat woord voor het oplossen van wiskundige problemen.