Wat is Machtsverheffing door kwadrateren?

Ik zou graag willen weten wat dit is en hoe dit moet?
Ik las een stuk over RSA, en hier wordt in vermeld dat door dit toe te passen, het uitvoeren van het algoritme een stuk makkelijker gaat.
Mvr,
Svdongen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Het beste antwoord

Als deel van de berekening, bereken je een grote macht van een getal.
Dat kan, door de macht als een binair getal te schrijven.
Elke nulbit betekent kwadrateren elke eenbit betekent kwadrateren plus vermenigvuldigen.
Een eenvoudig voorbeeld: 3^8
8 is dan 1000 binair.
Dus 3^8 wordt (((3^2)^2)^2) ofwel driemaal kwadrateren.

Iets moeilijker voorbeeld: 3^12
12 is 1100 binair
Dus 3^12 is (((3^2 )*3)^2)^2. Voor elk volgende cijfer kwadrateren alsmede voor een 1 vermenigvuldigen.

Om de rest bij deling door een priem te berekenen, moet na elke stap de rest worden berekend.
Met deze twee elementen kun je de rest berekenen bij machtsverheffing tot een heel groot getal en deling daarvan door een priem.
Het algoritme kun je nu zelf bouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Kwadrateren is de eenvoudigste vorm van machtsverheffen (als je tot de macht 1 niet meerekent)

het kwadraat van een getal is hetzelfde als dat getal tot de macht 2.

zie ook bijgevoegde link daar staat denk ik in wat je zoekt

als je bijv iets tot de vierde macht moet doen kun je het ook 2x in het kwadraat zetten en dat met elkaar vermenigvuldigen

3^4 (lees: 3 tot de macht 4) = 3 x 3 x 3 x 3 = 81
maar het is ook
3 "in het kwadraat" x 3 "in het kwadraat" = 9 x9 = 81