Getallen die je nergens door
Kunt delen, behalve door 1 en et getal zelf, bijvoorbeeld: 11
11 kun je alleen delen door 1 en 11.
Nog een vb: 13
13 kun je alleen delen door 1 en 13
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat degene hier boven zegt, met maar een verandering; 1 is geen priemgetal.
Je zou dus ook kunnen zeggen dat de set Leie stallen begint met 2, en daarna geldt dat elke getal dat niet deelbaar is door een ander priemgetal zelf ook een priemgetal is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou er dan aan toe willen voegen dat er met deelbaar wordt bedoeld dat de uitkomst een geheel getal is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het gaat om natuurlijke getallen.

Dus alles bij elkaar:
"Een priemgetal is een natuurlijk getal dat door precies twee verschillende natuurlijke getallen deelbaar is, namelijk één en zichzelf."

(De gangbare definitie van deelbaarheid is: Een geheel getal is deelbaar door een ander geheel getal als bij de deling de rest 0 is)