Hoeveel graden heeft een bol?

Een cirkel verdelen we in 360 graden, hoeveel graden zou een bol hebben als we het op een dergelijke manier, maar dan met een extra dimensie zouden verdelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bol kan niet in graden, wel steradialen.

Antwoorden (4)

cirkel en bol
vierkant en kubus

Net als een cirkel zou je een vierkant ook in 360 graden uit kunnen drukken, nl. alle rechte hoeken bij elkaar opgeteld. Wanneer je een maat wil geven aan de derde dimensie, wordt dat altijd gedaan in bijvoorbeeld m^3, zowel bij een vierkant als bij een cirkel.
Dat is nou eenmaal zo afgesproken.

Toegevoegd na 3 minuten:
'zowel bij een vierkant als bij een cirkel' moet zijn 'zowel bij kubus als bol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
180 lengtegraden en 2x90 (=180) breedtegraden.

Toegevoegd na 19 uur:
Slip of the finger.
2x180 (=360) lengtegraden en 2x90 (=180) breedtegraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk. Dank.
Een bol kun je niet in graden onderverdelen. Je kunt er wel 2 cirkels op tekenen, die loodrecht op elkaar staan. Die cirkels kun je onderverdelen in 360 graden bijv.(= meest gangbaar, 1000 graden is ook mogelijk als je dat met elkaar afspreekt). Die, in graden onderverdeelde, cirkels werken precies zoals het assenstelsel, je weet wel met een horizontale en een verticale as. Op de bol kunnen we dan coordinaten tekenen. Door de bolvorm kunnen we echter geen rechte lijnen trekken. Daarom hebben we er voor gekozen om lijnen te trekken die van pool tot pool op de bol gaan(= lengtecirkels) en lijnen die paralel aan die andere cirkel lopen(= breedtecirkels). Als je de bol dan helemaal platslaat(= projecteert) op een platvlak dan lijkt het net alsof die lijnen allemaal recht lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle antwoorden weer eens fout. De bol wordt onderverdeeld i steradialen. Dat zijn 4 pi steradialen. Een steradiaal is op eenzelfde manier gedefinieerd als de radiaal bij een radiaal is de lengte langs de cirkelboog hetzelfde als de straal. Bij een steradiaal is de oppervlakte van het stuk boloppervlak ingesloten door de ruimtehoek gelijk aan de straal in het kwadraat. Aangezien een bol een oppervlakte van 4 Pi * r^2. Als je steradialen uit zou willen drukken in graden dan zou 2 pi radialen voor een cirkel overeenkomen met 360 graden en 4 pi steradialen met 720 ruimtegraden.