Hoe los je deze wiskunde som op?

Als 5 kg appels en 3 kg peren samen 12,15 euro kosten en 2 kg appels en 6 kg peren samen 7,50 kosten, wat is dan de prijs van 1 kg appels?

Ik zou graag stap voor stap willen weten hoe ik dit moet uitrekenen. Ik hoef niet alleen het antwoord te weten.

Weet jij het antwoord?

/2500

In beide gevallen heb je 8 kilo. Je ziet dat de appels beduidend duurder zijn. Je moet ze denk ik opschrijven als een vergelijking (wiskunde is nooit mijn beste kant geweest, dus verbeter me gerust!) 5A + 3P = 12.15 & 2A + 6P = 7.50 Als je allebei de vergelijkingen oplost, heb je denk ik zo het antwoord. Zal eens kijken of ik het nog weet ;) Toegevoegd na 8 minuten: Nee sorry, zelf kom ik er toch niet uit met mijn vergelijking. Ik ging altijd hannesen, dus dat heb ik nu uiteindelijk ook gedaan. Ik ging eerst kijken bij de eerste wat ong zou kunnen en daarna toepassen op de tweede. Zo kwam ik erachter dat de appels 2.10 zijn en de peren 0.55. Eigenlijk in 1x. Maar heb geen idee hoe dit volgens wiskundige regeltjes zou moeten. Misschien tabel, anyone?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100