Hoe los je deze som op? : Als 2 kg appels en 4 kg peren samen 6,30 euro kosten en 5 kg appels en 3 kg peren kosten samen 11,20 euro, wat is de prijs

Hoe los je deze som op? : Als 2 kg appels en 4 kg peren samen 6,30 euro kosten en 5 kg appels en 3 kg peren kosten samen 11,20 euro, wat is de prijs van 1 kg appels?

Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe ik dit moet uitrekenen, ik hoef dus niet alleen het antwoord te weten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zet te denken. Weet niet of het werkt, maar kijk dat maar. Je hebt twee onbekende namelijk prijs van appels noemen we even x voor de gemakkelijkheid. En de prins van peren per kilo noemen we y. Dus bij stelling à heb je. 2 maal x +4 maal y= 6,30 Stelling b 5 maal x + 3maal y= 11.20 Je hebt nu 2 onbekende per formule, en dat kan je oplossen. Probeer dat maar. Als dat niet lukt, reageer je maar en leg ik het verder uit.

Kiloprijs appels x, peren y. 2x+4y=6,3 5x+3y=11,2 Vermenigvuldig boven alles met 5, onder alles met 2, zet het onder elkaar. Je krijgt dan 10x+20y=31,5 10x+6y=22,4 Trek de onderste vergelijking van de bovenste af. Je krijgt dan: 14y=9,1 y=9,1/14=0,7 Dus peren kosten 70 cent per kilo. Op dezelfde manier kun je de prijs van de appels uitrekenen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100