Wat is de wiskundige betekenis van zulk soort haakjes in een vergelijking: {...}?

Zie de afbeelding voor een voorbeeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
8.1K

Het beste antwoord

Verschillende soorten haakjes worden vaak gebruikt voor de duidelijkheid. Zo zie je sneller welk haakje bij welk haakje hoort.

Zo is

      { [ a+b ] / [ c * (d+e) ] } ^2

eenvoudiger te lezen dan

      ( ( a+b ) / ( c * (d+e) ) ) ^ 2

Net zoals ik hier heb gedaan, wordt meestal () gebruikt voor de binnenste haakjes, [] voor de haakjes daaromheen, en {} voor de haakjes die daar weer omheen staan. De betekenis is hetzelfde als die van ().

Om stylistische redenen wordt ook vaak gekozen om {} rond "hoge" termen te gebruiken, waarbij ik met "hoog" de vertikale afmeting in millimeters bedoel.

Toegevoegd na 1 minuut:

Daarnaast kunnen verschillende haakjes echt verschillende betekenissen hebben. Dan hebben we het over vectoren en matrices, of over operatoren zoals die bijvoorbeeld in de quantummechanica worden gebruikt.

Daar gaat je vraag echter niet over. Dus op jouw specifieke vraag is mijn oorspronkelijke tekst het antwoord; deze toevoeging is bedoeld als extra informatie.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

wiskundige voorrang regel 1, eerst oplossen wat tussen haakjes staat.
dus de betekenis is, los dat eerst op :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij hebben die hier dezelfde functie als die "gewone" haakjes die er ook staan. Deze vorm wordt gebruikt om zo'n groot gebied binnen haakjes te krijgen.