Wat zijn de priemfactoren van... n.i.b.* ?

*Nummer in beschrijving

Dus bijv. 7 * 5. [het moeten twee grote priemgetallen worden die keer elkaar dit nummer vormen]

Toegevoegd na 42 seconden:
Sorry, het paste er blijkbaar niet op, nu in delen:
81822764328669770633295628290003297899 /
22714974280674127803236658758032241912 /
17387262145324997291020268895787224205 /
37701726635198083116736900196884625400 /

Toegevoegd na 3 uur:
Even duidelijk:
Dit is een zinvolle vraag voor mij omdat ik bezig ben met een project over RSA.
Ik wilde weten of er een goede manier was om snel de factoren te krijgen.
Voor het kraken van RSA moet je namelijk de twee priemgetallen hebben die samen als product vormen (n).
n heb ik dus opgeschreven omdat n publiek is. (dat betekent dat iedereen n kan weten, maar p en q* dus niet). (* de priemfactoren)

Het is dus geen nonsens om een hoop mensen bezig te houden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1K
ronron1212
13 jaar geleden
Wat bedoel je nu hiermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou graag willen weten welke priemgetallen als product dit nummer maken.
amigo
13 jaar geleden
wil je het echt van dit getal weten of hoop je mensen bezig te houden? je maakt meer kans dat iemand moeite doet als je uitlegt waarom je het wilt weten
ronron1212
13 jaar geleden
pak een rekenmachine en reken het uit je kan het ook schrijven dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een zinvolle vraag voor mij omdat ik bezig ben met een project over RSA.
Ik wilde weten of er een goede manier was om snel de factoren te krijgen.
Voor het kraken van RSA moet je namelijk de twee priemgetallen hebben die samen als product vormen (n).
n heb ik dus opgeschreven omdat n publiek is. (dat betekent dat iedereen n kan weten, maar p en q* dus niet). (* de priemfactoren) Het is dus geen nonsens om een hoop mensen bezig te houden.

Het beste antwoord

dit is volgens mij wel te bepalen met een computerprogramma, maar dat kost te veel tijd, in elk geval met mijn programma en mijn pc..

Het enige wat ik zo snel kan zeggen is het volgende:

volgens je beschrijving moet dit lange getal een vermenigvuldiging zijn van precies twee priemgetallen. Het getal eindigt op ..0093. Dit kan alleen maar met het product van een getal dat eindigt op ..3 en een dat eindigt op ..31
Ik denk zelfs dat de getallen MOETEN eindigen op ..0003 en ..0031

Mocht je de beschikking hebben over een enorme database van alle priemgetallen tot die met een lengte van 154 cijfers dan kun je dus zoeken naar alle priemgetallen die eindigen op '*0003' en '0031'

Om eventuele overbodige combinaties te elimineren die wel aan bovenstaande eisen voldoen maar niet in de buurt komen van het gezochte lange getal (154 karakters) zou je nog de lengtes van de overgebleven getallen kunnen tellen en kun je combinaties die nooit in de buurt van 10^154 komen eruit halen. Alleen 2 getallen waarvan de som van de lengtes 154 of 155 is zijn 'potentiele kandidaten'.

Ik denk dat door het getal verder te bestuderen dan alleen die laatste karakters er wellicht nog meer te zeggen over de twee getallen waarvan het een product is..

Graag hoor ik of mijn uitspraken hierboven juist zijn..

Succes ermee, en hou ons op de hoogte als je een oplossing hebt !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

moeilijk.... jammer dat er geen formule voor functiebeschrijving priemfactoren bestaat. Het is wel mogenlijk maar hoe zou ik niet weten