Stel je hebt een puzzel met 9 vakjes, hoeveel mogelijkheden zijn er om ze neer te leggen?

De puzzel is vierkant en heeft 9 vierkante stukken. Je kan de stukken ook nog 90, 180 en 270 graden draaien. Hoeveel mogelijkheden zijn er om ze neer te leggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
810 mogelijkheden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe heb je dat berekent?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9 in het kwadraat = 81
9 x 3 = 27
27 in het kwadraat = 729 81 + 729 = 810 mogelijkheden Denk ik=P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry kerel maar dit is echt totaal niet goed. Peace
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar toch bedankt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelt een vraag en je weet zelf het antwoord al? Waarom stel je de vraag dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet er antwoord niet maar weet wel dat dat niet klopt. Daarom vroeg ik hoe die bij dat antwoord kwam.

Antwoorden (2)

volgens mij is het:
9x9x7x6x5x4x3x2x4^9 (dat laatste staat voor 4 tot de macht 9 ofwel: 4x4x4x4x4x4x4x4x4)
omdat elk stukje onafhankelijk van de andere stukjes 4 standen heeft, dus het is niet 1x4 erachter aan maar 1x4 per stukje

Toegevoegd na 3 minuten:
mijn rekenmachine zegt dan: 9,5 . 10^10
ik heb trouwens zo'n puzzel, snap nu beter waarom hij niet te doen was en alleen "per ongeluk"uitkwam
13 jaar geleden
Inderdaad (9!)*4^9 = 95126814720

maarals je ze ook nog ondersteboven (dus met de voorkant naar achteren) kan neerleggen dan worden het
er (9!)*8^9 = ongeveer 4,9E+13

Mijn oma had vroeger zo'n puzzel, maar dan met 9 kubusjes, en dan zijn het wel 9,6E+17 mogelijkheden.