Wat houdt biosfeer precies in?

Ik moet 4 artikelen hebben met als onderwerp biosfeer, maar wat is biosfeer precies en wat valt er allemaal onder?

Op wikipedia staat het volgende, maar dat is m.i. nogal vaag:
De biosfeer is het gedeelte van de Aarde waar leven mogelijk is en bevindt zich in de hydrosfeer, de atmosfeer en de lithosfeer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Het domein biosfeer gaat over de aarde en de systemen die de aarde heeft.
Bijvoorbeeld over temperaturen en de effecten daarvan op het leven. Ook waaruit de bodem bestaat en wat de ideale samenstelling van de grond voor planten is wordt verteld. De aarde blijft door kringloop in een natuurlijke balans. Ook gaat dit domein over straling en hoe de dampkring bepaalde straling tegenhoudt. Licht en geluid zijn vormen van straling.

De aarde heeft veel ingewikkelde systemen om in balans te blijven. Het weer is bijvoorbeeld zo'n systeem. Lucht stroomt en brengt daarbij stoffen met zich mee. Water zorgt voor erosie en zorgt ervoor dat het landschap er heel anders uit gaat zien. Kijk maar eens naar de fjorden in bijvoorbeeld Noorwegen. De aarde beschermt het leven door onder andere de dampkring. De dampkring houdt straling tegen die schadelijk kunnen zijn voor het leven op de aarde. De ozonlaag zorgt er voor dat er niet te veel schadelijke UV-straling wordt doorgelaten, hierdoor worden we beschermd tegen de zon. Helaas wordt de ozonlaag aangetast door uitlaatgassen en andere schadelijke stoffen.
Hierdoor ontstaat het broeikaseffect. Het evenwicht wordt verstoord.
Er worden wel maatregelen tegen getroffen, bijvoorbeeld milieuvriendelijk gassen in spuitbussen en ander materiaal voor koelkasten en isolering. Dit helpt voor een deel, maar eigenlijk moeten er meer maatregelen getroffen worden. Gebeurt dit niet, ontstaan er grote problemen,zoals overstromingen. Het leven kan zich niet aan de warmte aanpassen waardoor veel organismen dood gaan en een soort zelfs uit kan sterven... Daarom:

EEN BETER MILIEU BEGINT BIJ JEZELF!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kijk eens op de volgende link, daar staat het wat uitgebreider:

http://www.scholieren.com/werkstukken/1152
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De biosfeer is een dunne laag over de aardbol en bestaat uit de hydrosfeer, de atmosfeer en de lithosfeer. In de biosfeer komen diverse ecosystemen voor waardoor er in een ecosysteem een kringloop van het leven ontstaat. Doordat bijvoorbeeld de aarde opwarmt kan deze kringloop worden doorbroken en verandert ook het ecosysteem in een bepaald gebied.