Werkt modder echt, voor het verbergen van je lichaamswarmte?

en dan bedoel ik wanneer bekeken met een "Thermalscope".

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Mijn vader, en korte tijd ik zelf, werkte bij de Optische Industrie De Oude Delft, later bekend als Oldelft. Daar werden dit soort camera's gemaakt. Ik heb die dingen zo'n 20 jaar geleden in handen gehad en uit ervaring weet ik dat het antwoord nee is. Zelfs isolatiekleding en duikpakken zijn niet voldoende. In die 20 jaar zijn dit soort systemen alleen maar beter geworden.

Je kan jezelf verbergen voor warmtebeeld camera's maar dan moet je precies dezelfde temperatuur als de omgeving hebben met inbegrip van je in en uitademlucht. Aangezien 20 jaar geleden deze camera systemen al verschillen van een kwart graad celcius konden zien was dit praktisch onmogelijk. Ook dit is in die 20 jaar alleen maar beter geworden en temperatuurverschillen van 1/10 graad zijn al gewoon. Daarbuiten is nergens binnen of buiten in de natuur de temperatuur overal precies hetzelfde. Of het zomer of winter is maakt niets uit, er bestaan altijd natuurlijke temperatuurverschillen die hij ziet en waar je tegen afsteekt als een oranje voetbal in een besneeuwd veld.

Dit verhaal geld ook voor restlichtversterkers die aan het licht van de sterren of een stad in de verte al genoeg hebben om een haarscherp groen-monochrome beeld te maken dat net zo duidelijk en scherp is al midden overdag in het volle zonlicht.

Het antwoord is dus nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben blij met een antwoord uit eigen ervaring.

Andere antwoorden (4)

de modder isoleert. je lichaam heeft dus minder warmte-uitstraling en zal dus minder snel worden opgemerkt door apparaten die gebruik maken van warmtezoekers.
13 jaar geleden
Dit is uitgeprobeerd in het programma 'Mythbusters'.
Hieruit is gebleken dat het in 1e instantie werkt, maar dat de warmte vrij snel word overgenomen door de modder en dat het daardoor niet werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De modder isoleert inderdaad je lichaam, dit zal wel na enkele minuten niet meer werken omdat de modder je eigen lichaamswarmte opneemt. Op het internet zijn speciale kledingstukken te koop die dit zelfde effect creëren. Je kan het vergelijken met een kogelvrij vest alleen zit hier een koelmechanisme in wat meestal op een 12v batterij werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de film Predator werkt het wel ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zat ook gelijk aan arnie te denken