Heeft Murphy meerdere wetten gemaakt?

Als het mis kan gaan, gaat het ook mis, die ken ik al.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Tegenover mij op de muur heb ik een poster met Murphy's Law hangen en daar staan er behoorlijk wat op.

Paar voorbeeldjes.

- A short cut is the longest distance between two points.

- In order to get a loan you must first proof you don't need it.

- Whenever you set out to do something, something else must be done first.

- There's never time to do things right, but there's always time to do it over.

- You will always find something in the last place you look.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

de tweede is, als er niets fout kan gaan, dan gaat het toch fout...

er zijn er nog veel meer, maar een ander mag ook mee doen hoor... vandaar...

Toegevoegd op 06-05-2009 00:23:08
Murphy is niet een bestaand persoon geweest hoor... Waar de naam vandaan komt, weet men niet, maar iedereen is het gaan roepen, maar het kan niet werkelijk op een naam van een persoon herleidt worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o... is dat zo? Edward A. Murphy (1918 - 1990) heeft overigens, zonder zich bewust te zijn van het gevolg, slechts een algemene
uitspraak gedaan waaruit anderen zijn wet hebben afgeleid kijk hier dan even... http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Murphy ...of ben je daar te lui voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Deva het antwoord was wel erg merkwaardig inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
was een van mijn missers inderdaad...
kan gebeuren... Ik zoek nooit iets op, vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
snap ik ook niet...
hier vind je er alles over...http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Murphy

Toegevoegd op 06-05-2009 00:42:06
De Wet van Murphy van Edward A. Murphy luidt "Als er meer dan één manier is om een taak te doen en één van die manieren zal in een ramp resulteren, dan zal iemand het zo doen".

Deze aansprekende formulering was bedoeld om de nadelige kant van de wet van de grote aantallen bij het grote publiek bekend te maken: als een gebeurtenis zich een oneindig aantal keer herhaalt en iedere keer is er een kleine kans dat iets misgaat, dan gaat het vroeg of laat een keer mis.

De Wet van Murphy moet niet met de Wet van Bedrog - "Als iets mis kan gaan, dan gaat het mis"- worden verward.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry Deva, we zaten op ongeveer hetzelfde moment ongeveer hetzelfde te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
no problemo... komt wel eens voor...
Ik plak even een klein stukje wikipedia. link staat hieronder.
________________________________________________
De Wet van Murphy van Edward A. Murphy luidt "Als er meer dan één manier is om een taak te doen en één van die manieren zal in een ramp resulteren, dan zal iemand het zo doen".

Deze aansprekende formulering was bedoeld om de nadelige kant van de wet van de grote aantallen bij het grote publiek bekend te maken: als een gebeurtenis zich een oneindig aantal keer herhaalt en iedere keer is er een kleine kans dat iets misgaat, dan gaat het vroeg of laat een keer mis.

De Wet van Murphy moet niet met de Wet van Bedrog - "Als iets mis kan gaan, dan gaat het mis"- worden verward.
________________________________________________

Hieruit trek ik een aantal conclusies. Murphy was wel degelijk een specifieke persoon. "Alles wat mis kan gaan gaat ook mis" is niet Murphy's Law, maar de 'Wet van Bedrog'. Aangezien Murphy luchtvaaringenieur was en met zijn wet ""Als er meer dan één manier is om een taak te doen, en één van die manieren in een ramp zal resulteren, dan zal iemand het zo doen" uitleg probeerde te geven over de wetten van de grote getallen is het aan te nemen dat Murphy zich bezig heeft gehouden met meer wetenschappelijke wetmatigheden, hoewel ik hiervoor geen bron heb gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Murphy zijn er vier wetten van Murphy:
- De eerste wet van Murphy stelt dat als er bij een experiment iets fout kán gaan, het ook daadwerkelijk fout gaat.
- De tweede wet van Murphy stelt dat de fout altijd op het meest onaangename moment gebeurt.
- De derde wet van Murphy stelt dat Murphy een grote optimist was.
- De vierde wet van Murphy stelt dat hoe groter het wonder is, hoe minder mensen kijken.

De uitdrukking "Als iets mis kan gaan, dan gaat het mis" is overigens de Wet van Bedrog. Deze moet, volgens wikipedia, niet worden verward met de eerste Wet van Murphy. Overigens heeft, anders dan XiniX beweert, Murphy wel echt geleefd. Edward A. Murphy was een Amerikaanse ruimtevaartingenieur die leefde van 1918 tot 1990. Zie de link.

Grappig is ook de tekst over de Wet van Muphry, over overcorrectie van fouten in teksten. Zie de link.
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Beste medegebruikers van www.goeievraag.nl : ik had toen ik mijn antwoord schreef, alleen nog het antwoord van XiniX gezien. Daardoor zijn de overeenkomsten te verklaren tussen mijn en andere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antoni, geldt voor mij ook hoor, ik heb ook een beetje van wikipedia en een beetje van mezelf toegepast.
Murphy heeft minimaal twee boekjes vol met wetten gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je smeert een boterham met pindakaas. Dan laat je hem per ongeluk vallen. En ja hoor, de kant waar de pindakaas op zit, ligt nu op de grond: dát is de Wet van Murphy.
Nu smeer je nog een boterham met pindakaas. Die laat je ook per ongeluk vallen. Alleen, dit keer valt de boterham met de pindakaas naar boven op de grond. Dit is de Wet van de zóón van Murphy.
Hoezo, zul je denken?
Nou, in dat geval heb je de pindakaas aan de verkeerde kant van de boterham gesmeerd ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op engelstalige sites is er meer over te vinden.
Andere wetten van Murphy;
- Things get worse under pressure
- Enough research will tend to support whatever theory
etc.