In de bergen, en onweer hebben.

Wij waren op vakantie, en we gingen een berg-route doen, toen het plots heel hard begon de hagelen... (echt grote hagel stenen). waardoor we stopten met rijden, want het was te gevaarlijk om door te rijden..

toen dit klaar was, reden we door en toen we boven op de berg waren wouden we even een foto maken van het uitzicht.

me vader en ik liepen uit de auto, en toen ineens uit het niets KABOEM een bliksem KEIHARD!

ik schrok me dood en rende de auto in, en dat deed iedereen (er waren meer mensen daar) en toen zei ik tegen me moeder; 'het leek net of me hoofd is geëlektrocuteerd'. vlak daarna kwam me vader in de auto en die zei het ook...

ik keek achter me, en zag een man in de auto zitten die ook op z'n hoofd wees...

wat was dit dan dat je voelde... want ik leef nog wel dus er is geen bliksem op me hoofd gekomen....???

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als het een daadwerkelijke blikseminslag was, had je het wel (of juist nooit meer) gemerkt. Het lijkt mij meer het gevolg van ionisatie dan wel sint Elmusvuur (of dat nu visueel werd of niet): "Het kan gebeuren dat voorwerpen bij de grond zo sterk geladen worden, dat er (positief) geladen vonken uit weglekken. Dit kan bij uitstekende voorwerpen gebeuren zoals antennes en scheepsmasten. Dit verschijnsel heeft een groen- of blauw-wit-achtige kleur. Wanneer er ook nog een ontlading in de buurt is, kan de bliksem elk moment inslaan." "Soms verschijnt elmsvuur op toppen en bergkammen, wat wijst op een naderend onweer. Bij daglicht is elmsvuur natuurlijk moeilijker waar te nemen, maar het sissende geluid ervan en de vreemde gewaarwording van geëlektrificeerd hoofdhaar kan een teken zijn van een ontlading, zelfs bij blauwe hemel." Het bovenstaande lijk me een zeer plausibele verklaring voor het getintel op je hoofd.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint_Elmusvuur

Bij zo`n onweersbui verandert de luchtdruk en daardoor zet de lucht in je bij- en voorhoofdsholte uit, waardoor er meer druk op je bloedvaten komt te staan. Komt er dan zo`n donderslag, worden trillingen door de golvende luchtstromingen veroorzaakt. Deze trillingen werken weer door op je gehoororgaan. Dit alles bij elkaar kan vooral in de bergen, omdat je erg hoog bent en dichter bij het geluid, plotselinge hevige hoofdpijn veroorzaken. De klap op je oren in combinatie met de druk op je hoofd/bloedvaten zorgen daarvoor. Je bent gelukkig niet door de bliksem geraakt, want dan had je wel ernstige brandwonden gehad en je hart was waarschijnijk gestopt.

Dat was een inslag van heel dichtbij! Die enorme energie kan je voelen. Een onvoorstelbare kracht van de natuur.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100