Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

DNA als programmeertaal voor toekomstige organische gebruiksvoorwerpen?

Hoe reëel is de gedachte dat we DNA uiteindelijk dusdanig gaan begrijpen dat wij het als programmeertaal kunnen inzetten om er compleet organische gebruiksvoorwerpen mee te programmeren, vormgeven en creëren?

Bijvoorbeeld het complete skelet van een organisch huis laten groeien? Of het houten frame van een fiets? Of het dashboard van een auto? Of misschien nog veel complexere zaken...

De vraag is ook deels geinspireerd op deze korte presentatie op TED:

http://www.ted.com/talks/mitchell_joachim_don_t_build_your_home_grow_it.html

Toegevoegd na 3 minuten:
PS.: Als je creatieve ideëen hebt over mogelijke toekomstige gebruiksvoorwerpen, laat dan vooral ook niet na om deze bij je antwoord te vermelden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
978

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Peter F Hamilton heeft boeken vol geschreven waarin de mensheid deze techniek in de toekomst zo tot in de puntjes beheerst, dat ze gebruikt wordt om intelligente objecten te maken, zoals b.v. habitats in de ruimte. Hij noemt het in zijn verhalen 'bitek' (van biotechnology) Dit gaat natuurlijk wel heel ver, maar ik schat de kans hoog in dat we hier in de toekomst veel gebruik van gaan maken.Met alle ethische discussies die er bij horen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Fireeyedboy;

Op zich een fascinerend idee en in principe zal de wetenschap ooit wel in staat zijn om DNA-codes volledig te doorgronden en op diverse manieren vreedzaam en veilig toe te passen. Voor het echter zover is ben ik bang dat er al zoveel dubieuze toepassingen en misbruik zal zijn geweest dat niemand dergelijk onderzoek nog zal willen ondersteunen. Het raakt voor velen, ook niet-religieuzen, waarschijnlijk te zeer aan de kern van het leven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je noemt daar een aantal vreedzame zaken op in je voorbeeld. Maar als het ooit mocht lukken en daar ben ik van overtuigd, zie ik als gebruiksvoorwerpen meer militaire toepassingen en wat die dan voor effect zullen sorteren kun je wel nagaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding