Is de juiste spelling in de volgende zin met t of d? "Ik hoop dat je je nog iets herinner"

Moet hier herinner met t of d?

een jaar geleden
in: Taal
4.7K
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
De eeuwenoude 'truc' met lopen werkt (bijna) altijd.
Vervang het werkwoord (herinneren) door lopen. https://www.meesterklaas.nl/uitleg/d-of-t
Antoni
een jaar geleden
@Ikhebgeenidee, er zijn talloze mensen die even makkelijk 'loopd' schrijven als 'loopt'. Er is een bepaald taalniveau of taalgevoel nodig om jouw truc te kunnen gebruiken. Mist dit taalniveau of taalgevoel, dan werkt jouw truc ook niet.
Amadea
een jaar geleden
Dat is wel heel extreem, Antoni. Ik kan me echt niet voorstellen dat een Nederlandstalig persoon loopd zou schrijven. Vooral omdat je in de verleden tijd niet loopde maar liep. Waar het bij het spellen fout gaat is wanneer een woord in de verleden tijd een d krijgt en in de tegenwoordige tijd een t. Daar maken zelfs journalisten die artikeltjes voor een krant schrijven wel eens een fout bij.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik zou de tweede 'je' even tussen haakjes zetten. Denk dat het antwoord dan vanzelf komt.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Als er 'hebt' tussen zou hebben gestaan, dus verleden tijd, was het met een d.
LeonardN
een jaar geleden
@Echwel "hebt herinnerd" is "voltooide TEGENWOORDIGE tijd", niet verleden tijd.
Verleden tijd is: je herinnerde https://nl.wiktionary.org/wiki/herinneren/vervoeging

Antwoorden (2)

Een persoonsvorm van de tweede persoon enkelvoud (je, jij) in de onvoltooid tegenwoordige tijd (o.t.t.) eindigt op een 't', dus 'herinnert'.

Behalve als de persoonsvorm vóór het onderwerp staat. Voorbeeld: Herinner jij je dit nog?

Zie voor de vervoeging een website als https://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/herinneren.
Antoni
een jaar geleden
met een t want de zin is in tegenwoordige tijd: anders was het herinnerde, ik hoop dat je dit brijpt, dus niet "begreep"". wel kan: begrepen hebt" dus niet "had". vr. gr. joelx
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
@joelx. De vraag is al een week geleden beantwoord: het moet een t zijn.. En wat betekent: brijpt? Daarom een min.