Hoe zit de rest van je mentale gevoel en gesteldheid in verbinding met je hersens?

Ik ben , om mee te beginnen erg gelovig en heb altijd gedacht dat gevoelens buiten je hoofd om met je ziel te maken had , zoals al je chakra’s . Maar na wat gehoord te hebben ben ik toch ook heel benieuwd geworden naar hoe dat aards en wetenschappelijk in elkaar zit ? Ik heb gehoord namelijk dat dat ook seintjes zijn die verbonden zitten met je hersens ; zoals een relatiebreuk , dat voelt als een baksteen op je maag en onderbuik , of de fijne connectie met personen die je lief hebt . Of het positief of negatief is . Want van het stuitje tot onze kruin zit een lijn die vol met emoties zit en kan zitten . Spirituele mensen noemen dat de chakra’s , maar hoe zit dat nou verbonden met je hersens en hoe zit dat in elkaar volgens de wetenschap ? Ook je geweten enzo dus , dat stemmetje of meerdere stemmetjes …..

een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Bij emoties worden stoffen (hormonen) aangemaakt die reacties in ons organen of weefsels kunnen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Oorspronkelijk ging men uit van lichaam, geest en ziel. Lichaam en geest hebben invloed op je psyche, je ziel. Ik zou er eens wat over lezen. Bij de bieb of tweedehands wat voordeliger. Denk niet dat je chakra's vol met emoties zijn. Emoties zijn eigenlijk richtingaanwijzers.
Siri1995
een jaar geleden
@EchWel naar welk boek moet ik dan zoeken ?

Antwoorden (1)

Hi Siri,
Eigenlijk stel je 2 vragen:
De eerste is vanuit de psychologie iets makkelijker te beantwoorden omdat we weten dat er hormonen (endorfine, dopamine etc.) en neurotransmitters aangemaakt en aangestuurd worden wanneer we emoties hebben. Ook tekorten aan deze hormonen (wanneer bijv. de hersenen het signaal voor de aanmaak niet door weten te geven) bepalen hoe we ons voelen. Zie hiervoor de link hieronder.

De tweede vraag is een meer filosofische vraag , het stemmetje dat we horen wanneer ons geweten wordt aangesproken werd van oudsher de homunculus genoemd. Versimpeld: een mannetje in ons brein dat ons behoedt voor het maken van foute keuzes. In principe heeft dit te maken met de normen en waarden die we hebben geleerd te volgen en het hebben van een vrije wil. Daniel Dennett ( een Amerikaanse wetenschapsfilosoof, link wikipedia) heeft in 1991 het boek:
"Het bewustzijn verklaard"
ISBN 9789046700600
geschreven dat hier op ingaat. Hoewel ik er destijds al geen bevredigend antwoord in vond, was het, voor mij in ieder geval, het meest plausibele houvast. Let wel: Dennett is atheïst en acteert en denkt vanuit die overtuiging.
Uitendelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet uitmaakt welke theorie je ook volgt of zelf maakt, zolang het voor jou de juiste is.
Ik hoop dat ik je hiermee in ieder geval een deel van je vragen heb weten te beantwoorden.
een jaar geleden