Blijft lichaamswarmte van de zon in je lichaam?

Hey!

Gistermiddag heb ik een paar uur in de zon gezeten. En toen ik uit de zon ging, voelde ik natuurlijk dat warmte op mijn huid.

Echter, toen ik naar bed ging (vele uren later), voelde ik nog steeds veel warmte afstralen (en had het ook warm) van mijn huid.

Dus vroeg ik mij af. Wordt de warmte die je overdag op doet, opgeslagen in je lichaam. Het doet mij denken aan een koelbloedige slang, die ook warmte nodig heeft.

Iemand die hier een wetenschappelijke verklaring voor heeft, in Jip en Janneke-taal, haha.

2 jaar geleden
1.2K
Antoni
2 jaar geleden
Als je je huid hebt verbrand in de zon, dan voelt de huid lange tijd nog pijnlijk aan, ook als je uit de zon bent. Misschien is dat jou nu overkomen?
TomVanA
2 jaar geleden
@Antoni, mijn huid is niet verbrand. Het is ook niet dezelfde warmte die ik voel. Het voelt meer aan als warmte die je lichaam zelf maakt in de winter.
Antoni
2 jaar geleden
@TomVanA, dan ben ik, net als jij, benieuwd naar het antwoord op je vraag!
HoeDan123
2 jaar geleden
2 stellingen. 1. Het kan zijn dat je huid zich aan het repareren is. Straling van de zon is elektromagnetisch straling. Hier heb je een breed spectrum van, Van infrarood naar licht naar uv straling. Uv straling is een golf met vrij veel energie. Als dit atomen en moleculen raakt, Gaan deze hierdoor sneller bewegen. Die krijgen dan meer kinetische (bewegings) energie. Temperatuur is enkel een gemiddelde waarde van de bewegingsenergie van atomen en moleculen in een bepaald gebied. in ieder geval.. Als die uv straling je huid dan raakt, Gaan de moleculen van je huid sneller bewegen. Als dit te hevig wordt kunnen die m olecuulbindingen losraken waardoor de huidcel een beetje beschadigd raakt. Om dit te herstellen kost dat energie, En wordt daarbij warmte geproduceerd. 2. Het kan ook zijn dat zintuigcellen in de huid een minder sterk signaal van schade in de huid door uv stralen doorgeven naar het brein. bruin word je ter bescherming van nog een nog een keer schade.

Antwoorden (2)

Nee niet echt, je lichaamstemperatuur wordt ongeveer constant gehouden door oa zweten.
2 jaar geleden
De voirdehandliggende verklaring is, dat het een warmevsag was, en dat je lichaam dus probeert om de constante lichaamstemperatuur probeert te handhaven door extra te koelen, en daarom de doorbloeding van de onderhuid heeft vergroot.