Wie heeft de LEDlampen uitgevonden?

Ik weet dat James Watt de gloeilamp heeft uitgevonden. Maar wie was de uitvinder van de LEDlamp?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.5K
tinus1969
2 jaar geleden
James Watt was niet de uitvonder van de gloeilamp, maar van de stoommachine (strikt genomen van de stoommachine met condensator).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
...en zelfs Thomas Edison is niet DE uitvinder van de gloeilamp:

De uitvinding van de gloeilamp is niet aan een iemand toe te schrijven maar is een proces van velen die bijdroegen aan de ontwikkeling van een praktisch middel om met elektriciteit licht te genereren. Thomas Edison is hiervan de bekendste van wie gezegd kan worden dat hij de gloeilamp geperfectioneerd en vooral gecommercialiseerd heeft. De reeds bestaande koolstofbooglamp was ondanks het helderwitte licht niet praktisch genoeg. In 1801 experimenteerde Humphry Davy al met een gloeiende platinadraad, die echter onmiddellijk verbrandde. Naast Edison worden ook de Rus Alexander Lodygin (1872) en vooral de Engelsman Joseph Swan (1878) genoemd als uitvinder van de gloeilamp. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gloeilamp#Geschiedenis_en_uitvinding
tinus1969
2 jaar geleden
En aanvulling op @#Oze, dat geldt nog meer voor alle moderne uitvindingen inclusief de LED lamp: Er is zelden één uitvinder.
SentWierda
2 jaar geleden
Humphry Davy was in 1815 de uitvinder van de de davylamp, de veiligheidsmijnlamp: een olielamp geheel omgeven door fijn kopergaas. Deze lamp was tevens mijngasdetector.
In 1882 werd de verbeterde versie van de mijnlamp uitgevonden door Wolff: de benzineveiligheidslamp, met inwendige ontsteking en magneetsluiting.
Inmiddels, in 1878, was Thomas Edison de uitvinder van de elektrische gloeilamp. En hij was bovendien uitvinder van o.a. de fonograaf (1877), de batterij-telefoon, de microfoon, de megafoon, de treintelegraaf en de Edison-accumulator (kortweg: accu).
Tegelijkertijd (1878) werd de gloeilamp met bajonetlampvoet uitgevonden door Joseph E. Swan (daarom ook wel swan-lampvoet genoemd).
En in 1911 werd de gloeilamp met wolframdraad uitgevonden door William David.
James Watt was niet de uitvinder van de gloeilamp. En ook niet van de stoommachine. De oer-stoommachine werd in 1705 uitgevonden door Thomas Newcomen en in 1765 vervolmaakt door James Watt - en pas productierijp in 1788.

Antwoorden (1)

Op deze website https://en.wikipedia.org/wiki/LED_lamp vind je daarover (vertaald):

"De eerste LED's met een laag vermogen werden begin jaren zestig ontwikkeld en produceerden alleen licht in de lage, rode frequenties van het spectrum. In 1968 werden de eerste commerciële LED-lampen geïntroduceerd: het LED-display van Hewlett-Packard dat werd ontwikkeld onder Howard C. Borden en Gerald P. Pighini, en het LED-indicatielampje van Monsanto Company. Vroege LED-lampen waren echter inefficiënt en konden alleen dieprode kleuren weergeven, waardoor ze ongeschikt waren voor algemene verlichting en het gebruik ervan werd beperkt tot numerieke displays en indicatielampjes.

De eerste blauwe LED met hoge helderheid werd in 1994 gedemonstreerd door Shuji Nakamura van Nichia Corporation. Het bestaan ​​van blauwe LED's en zeer efficiënte LED's leidde tot de ontwikkeling van de eerste 'witte LED', die een fosforcoating gebruikte om het uitgestraalde blauwe licht gedeeltelijk om te zetten in rode en groene frequenties, waardoor een licht ontstond dat wit lijkt. Isamu Akasaki, Hiroshi Amano en Nakamura kregen later de Nobelprijs voor de Natuurkunde 2014 voor de uitvinding van de blauwe LED."