Is de aarde wéér van zijn as verschoven?

Beste,

Afgelopen zaterdag is de inmiddels welbekende vulkaan in Tonga tot eruptie gekomen.
Nu was er spraken van dat eilanden 10.000km verderop aan hun zee/rivierwater de tsunami konden waarnemen die veroorzaakt is door de eruptie.

In 2011 in Japan is er ook een eruptie geweest. Die was dusdanig krachtig dat Japan 2.5 tot maar liefst 4 meter is verschoven, en de aarde 10cm van zijn as is afgedraaid.

Is dat nu ook weer het geval?

2 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Dat weten we momenteel nog niet.

De aardbeving bij Japan, Tohoku, heeft er inderdaad voor gezorgd dat de massa as iets veranderd is (dit is niet de as van noord- naar zuidpool, deze loopt net iets anders). De aardbeving had een grootte van 9.0 op de schaal van Richter. Of de as inderdaad verandert hangt af van de grootte van de aarbeving, de locatie van de aardbeving en van hoe de aardbeving heeft plaats gevonden. In het geval van Tohoku veranderde de as met ca 17 cm.

Nasa heeft hier een interessant stuk over (vertaald met Google Translate). Het gaat over wat Dhr Gross vertelde:
De rotatie van de aarde verandert voortdurend als gevolg van niet alleen aardbevingen, maar ook de veel grotere effecten van veranderingen in atmosferische winden en oceaanstromingen," zei hij. "In de loop van een jaar neemt de lengte van de dag toe en af met ongeveer een milliseconde, of ongeveer 550 keer groter dan de verandering veroorzaakt door de Japanse aardbeving. De positie van de aardas verandert ook voortdurend, met ongeveer 1 meter (3,3 voet) in de loop van een jaar, of ongeveer zes keer meer dan de verandering die door de aardbeving in Japan had moeten worden veroorzaakt."

De aardbeving veroorzaakt door de uitbarsting had een grootte van 7.4 (volgens de Daily Mail), in Alaska heeft met een grootte van 5.8 gemeten (aan de oppervlakte). De uitbarsting heeft een kleinere aardbeving veroorzaakt dan in Tohoku, de hoeveelheid die de aard-as daardoor verschoven is, zal waarschijnlijk aanzienlijk kleiner zijn dan 17 cm. Maar het zal hierdoor zeker wel iets verschoven zijn.

Maar ook die 17 cm van Tohoku is nog maar klein in vergelijking met de verplaatsing (heen en weer) die de aarde sowieso al doet.
Overigens is het niet verwonderlijk dat de Tsunami zodanig ver te merken was. De energie in die golven is enorm en kunnen bijna door blijven gaan totdat ze land tegen komen. Dit is veel vaker het geval en zegt weinig over hoe zwaar de aardbeving is geweest. Begrijp me niet verkeerd, de uitbarsting was heftig, maar het feit dat de golven 10.000 km hebben afgelegd is niet een mate dat het een superkrachtige aardbeving is geweest.