Wat betekent de O bij b.v. O'Neill?

En b.v. Mc/Mac bij McDonalds? Wat betekenen die voorzetsels bij Engelse achternamen?

2 jaar geleden
4.1K
SentWierda
2 jaar geleden
De veronderstelling dat het Engelse (= in Engeland gebruikelijke) achternamen betreft, is onjuist. Het zijn juist niet Engelse achternamen.
O geeft aan dat het een Ierse achternaam is .O betekent: kleinzoon.
Mac duidt op een Ierse of Schotse oorsprong. Mac betekent: zoon.
Fitz hoort bij een Ierse achternaam. Fitz betekent: zoon.

Antwoorden (2)

De "O" is een verengelsing van de originele Ierse "Ua", wat 'kleinzoon' of 'afstammeling' betekent.
De mannelijke achternaam heeft over het algemeen de vorm Ó/Ua (kleinzoon) of Mac (zoon) gevolgd door de genitief van een naam, zoals in Ó Dónaill (afstammeling van Dónall) of Mac Siúrtáin ('zoon van Jordan). Een zoon heeft dezelfde achternaam als zijn vader. De achternaam van een vrouw vervangt Ó door Ní (afgeleid van Iníon Uí) en Mac door Nic (afgeleid van Iníon Mhic). Wanneer verengelst, kan de naam echter O’ of Mac blijven, ongeacht het geslacht.
SimonV
2 jaar geleden
De achternaam O'Neill is een verengelsing van het originele Ierse Ua Néill, samengesteld uit de elementen ua, wat "kleinzoon" of "afstammeling" betekent, en van de Ierse naam Niall. Niall is een mannelijke voornaam van Ierse oorsprong, die "kampioen" betekent (afgeleid van het Oud-Ierse woord niadh dat krijger of kampioen betekent).

Mc of Mac is een Gaelic achternaamvoorvoegsel, dat zoon betekent, vaak voorafgegaan aan Schotse en Ierse namen.
.
Zie verder ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Mac_(zoon).