Wat gebeurt er als op 11.000 meter diep in de zee de stroom uitvalt in je duikboot?

Ik zag dat gebeuren in een strip vandaar

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
8K
TurfGraver
3 jaar geleden
Dan wordt het donker.
ronron1212
3 jaar geleden
Moet je het snel repareren
Edraket
3 jaar geleden
Militaire duikboten die maar tot enkele honderden meters diep kunnen duiken hebben ingebouwde drukluchttanks die vol zijn als de boot onderwater gaat, of via de snorkel gevuld kunnen worden. Met de lucht uit de drukluchttanks kunnen ze het water uit de ballasttanks omlaag duwen
zodat de ballasttanks zich met lucht vullen en de boot naar het oppervlakte beweegt. De Duitsers noemen dat Anblasen.
Bij de film Das Boot hoorde je dat woord regelmatig. https://de.wikipedia.org/wiki/U-Boot#/media/Datei:U-BootTauchenStatisch.svg

Antwoorden (1)

Als de stroom kort uit valt, zal het probleem klein zijn, valt het lang uit, is het dodelijk.

Een duikboot zit in een vijandelijke en dodelijke omgeving. Je zit namelijk onder water en daar kan je niet ademen. Dus zijn er een aantal zaken die je nodig hebt om te kunnen overleven.
- drukbestendig. De duikboot, zeker op 11.000 meter diepte, moet een gigantische druk aankunnen (ca 1100x de atmosferische druk). We gaan er even vanuit dat de duikboot dit kan (er zijn ook zeker duikboten die dit kunnen). Dit is niet stroomafhankelijk dus het uitvallen van de stroom heeft hier geen invloed op.

- Luchtverversing. Je moet kunnen ademen. In basis wil dat zeggen, voldoende zuurstof en niet te veel CO2. Luchtcirculatie wordt met de stroom geregeld. Als dit uitvalt, ga je dus een probleem krijgen. Hoe snel dit probleem zich gaat voordoen, hangt af van de totale inhoud van de onderzeeer en de hoeveelheid mensen. moeilijk te zeggen hoe lang je dan hebt.

- Motoren. Onder water loopt de motor van een onderzeeer op stroom. Valt het uit, doen je motoren het niet meer. Mocht je nog niet op de bodem zijn (er zijn maar weinig plekken 11 km diep), zal je verder zakken tot op de bodem. Gaat dit te snel, kan de romp schuren wanneer je op de bodem komt, zeker als er wat scherpe rotsen zijn. Mocht je dieper gaan dan wat de duikboot aan kan, oftewel, buitendruk wordt te groot, zal de duikboot imploderen (door de buitendruk naar binnen worden geduwd, kan snel zijn, maar ook langzaam waardoor het lijkt alsof de romp scheurt).

Wanneer er water naar binnen komt, betekent dit een snelle en directe dood. De druk is zo hoog dat je waarschijnlijk niet eens kan verdrinken omdat alle holtes direct worden dicht gedrukt. Dood treedt onder die druk direct op. De lijken zullen snel verdwijnen aangezien zelfs botten vergruizen (daarom vond men bij de Titanic ook geen lijken op de bodem, was te diep).

Verder bij stroomuitval zullen alle systemen uitvallen. Wellicht dat verlichting het nog wel doet op de noodaccu's, maar dat hangt af van de storing. De systemen zijn er echter wel op gebouwd dat er niet meteen algehele donkerte heerst. Anders kan je niets oplossen en is de minste of geringste stroomuitval direct een doodvonnis. Met noodsystemen kan je hopelijk nog een oplossing vinden om terug naar boven te komen. Hoe je het ook bekijkt, stroomuitval op 11 km diepte wordt geen prettige ervaring.