Is kennis naast macht ook een last?

Als je een brede wereldkennis hebt kom je er achter dat je weinig invloed kan uitoefenen op dingen die niet gaan zoals je dat graag zou zien, is dit een zware last?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Nee,dat is een gegeven,dat je gelaten moet aanvaarden.
Je kunt nu eenmaal niet overal invloed op uit oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Voor de meeste is dat geen probleem, maar er zijn uitzonderingen zoals bijvoorbeeld Theodore Kaczynski. Een briljant weterschapper die zich tegen de maatschappij keerde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan mis je nog een stukje kennis. Dus zoek naar die kennis en je komt erachter dat alles zijn beloop heeft. Dat jij maar 1 onderdeel bent en dat het enige wat jij kan veranderen, is jezelf. Dus ook je blik op bepaalde zaken.

Leer dit en je heb een stukje kennis erbij.

Wees bewust waarvoor je de kennis (de brede wereldkennis) wilt gebruiken. Als je daar een antwoord op kan geven, is dat een hele belangrijk inzicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hoe meer je weet, hoe meer je er achter komt dat je nog weinig weet. Ook geeft veel kennis hebben een onmachtig gevoel omdat je meestal geen invloed hebt om zaken te veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de wetenschap dat je geen of weinig invloed hebt op dingen die niet gaan zoals het zou moeten, jou dusdanig beinvloedt dat je daardoor de hele dag met die gedachte rondloopt en daardoor geestelijk zodanig beinvloed word, dan is het een zware last. Als je deze wetenschap in je achterhoofd kunt houden maar daarnaast toch nog idealen blijft houden en hoop blijft houden dat het uiteindelijk allemaal toch wel goed komt dan is het geen zware last. Het is dus sterk afhankelijk van wat jij zelf met die wetenschap doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie mensen opgroeien voor galg en rat, geen opleiding geen toekmonst en geen sociale vaardigheden. Ik zie maatschappelijke ontwikkelingen die alleen maar tot rampen leiden. Ik besef heel duidelijk dat ik daar niets aan kan doen, omdat er naast mij mensen staan die het anders zien. Op een gegeven moment ga je beseffen, dat je niet je broeders hoeder bent en dat als de mens of de mensheid zichzelf wil vernietigen, dat ze dat dan maar lekker moeten doen. Absolute kennis bestaat overigens niet en kennis als last ervaren is dan ook een vorm van arrogantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je meer leert, besef je dat je steeds meer niet weet. De last die je moet dragen als je denkt dat je er allemaal niets aan kan veranderen is een fictieve last, en geeft aan dat je geen echte kennis hebt. Er is namelijk veel waar je wel wat aan kan doen. Slechts weinig dingen kunnen niet verandert worden. Je moet echter wel besluiten iets te doen. Thuis op de bank met een biertje achter de TV kan je niets doen. Dus sta op en verbeter de wereld, een stap tegelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan de persoonlijkheid van
degene die veel kennis heeft.

Sommige mensen hebben dat al in kleine kring,
thuis of op het werk, dat ze vinden dat ze niet
genoeg invloed hebben.
Als je daar last van hebt, is dat jammer en zielig
en moet je daar wat aan doen.