Wat is een inductieve manier om mediawijsheid te kunnen benaderen en wat een deductieve manier?

Ik heb hier discussie over met een groepsgenoot.
Ik kwam tot het volgende antwoord:
Bijv. Onderscheid tussen mesearch (ben ik mediawijs) en research (zijn jongeren mediawijs)
Inductie vanuit waarnemingen
Deductie vanuit bestaande begrippen en relaties tussen begrippen

Maar volgens hem is dit geen goed antwoord, de docent is momenteel niet te bereiken i.v.m. vakantie.
Weet iemand wat hier eventueel fout aan is en wat wel een goed voorbeeld is van een inductieve en een deductie manier om mediawijsheid te kunnen benaderen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Inductie staat tegenover deductie als manier van redeneren. Inductieve redeneringen beginnen doorgaans bij de waargenomen feiten en omstandigheden; kwesties van waarschijnlijkheid en kansberekening staan hierbij centraal. Bij deductie gaat het eerder om de kwaliteit van de argumenten, waarbij de logica centraal staat.
Inductie is een manier van abductief redeneren waarbij er op grond van een aantal specifieke waarnemingen tot een algemene regel, generalisatie geheten, wordt gekomen. Te denken valt aan wetten in juridische en natuurkundige zin en spraakkunstregels in de taalkunde.
Deductie is een methode in de filosofie en in de logica, waarbij een gevolgtrekking wordt gemaakt uit het algemene naar het bijzondere - van de algemene regel (major-premisse) naar de bijzondere regel (minor-premisse) of waar de verzameling van premissen en de negatie van de conclusie inconsistent zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank voor dit antwoord.
Zou je eventueel hierbij ook een voorbeeld kunnen geven van een inductieve en deductieve benadering met betrekking tot mediawijsheid?