Kunnen satellieten van richting veranderen en ineens 'n bocht naar rechts of naar links maken?

Het is me al vaker opgevallen, maar 'n paar dagen geleden was het extra opvallend. Het was een heldere nacht en ik zat 's nachts nog even buiten en keek wat naar de sterren, toen ik opeens dacht een vallende ster te zien. Maar wat schetste mijn verbazing; deze veranderde ineens van richting en ging vervolgens met een bocht naar rechts, toen naar links en daarna weer rechts om daarna uit het zicht te verdwijnen. Hoogstverbaasd begon ik de rest van de sterrenhemel beter te bekijken en zag toen veel meer "sterrenpuntjes", groot en klein alle kanten op schieten. Dat duurde ongeveer 'n uur en daarna leek het weer voorbij. De daaropvolgende dagen ben ik er opnieuw op gaan letten. En hoewel het minder was dan die ene nacht, waren er af en toe toch lichtpuntjes duidelijk zichtbaar die over me heen vlogen en van koers veranderden en een totaal andere richting opgingen, sommige vloeiend, andere wat grilliger. Wat kan dit zijn, satellieten gaan toch gewoon in een baan om de aarde?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
Griffin
3 jaar geleden
Er waren vallende sterregens voorspeld, heb je dat niet gezien? Satellieten kunnen niet zomaar de hoek om zoals jij beschrijft, ze scheren met +/- 25.000 km/u langs en kunnen hun baan met hele kleine beetjes bijsturen.

Antwoorden (2)

NEEN. Satellieten hebben een ellipsvormige baan om de Aarde en kunnen niet zo maar van richting veranderen. In heldere nachten zie je wel regelmatig lichtstrepen van meteorieten ofwel vallende sterren. Het zijn steeds korte lichtstrepen die alle richtingen kunnen hebben. Wat nu zichtbaar is zijn de meteorenzwerm van de Perseïden, voorspeld voor augustus 2020.
NB:
De Perseïden zijn geen meteorieten, maar meteoren.
Toegevoegd op 01 augustus 2020 20:44: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat het satellieten zouden zijn leek mij dus ook zeer onwaarschijnlijk. Maar je zegt dat het in augustus waarneembaar is. Het is echter niet de eerste keer dat ik het zag, het was mij al veel vaker opgevallen, ook in het verleden. Dat kunnen toch niet allemaal meteoren zijn? Het was in ieder geval geen zwerm, maar iedere keer een enkel lichtpuntje die op zichzelf een soort route leek te gaan.
Het kunnen ook hoogvliegende vliegtuigen zijn geweest, Die weerkaatsen ook zonlicht waardoor ze in het donker zichtbaar zijn.

In het gratis te downloaden programma Stellarium kan je veel satellieten traceren en de gegevens er van zien. Of het helemaal actueel is weet ik niet. Over het feiteijk spotten er van: http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Ruimtevaart/spotten.html
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat waren het zeer zeker niet want daarvoor gingen ze te snel. Bovendien maken vliegtuigen geen duidelijke bochten naar links en dan weer rechts. Het was middenin de nacht en het waren er verschillende, binnen een tijdsbestek van een half uur ongeveer.
Ik heb er sindsdien bijna ieder avond op gelet en tot nu toe niets meer waargenomen. Maar dat was echt opvallend te noemen.