Wat was er eerder. De elektrische auto of de brandstofauto?

Ik weet vrijwel zeker dat de elektrische auto als eerste is uitgevonden. Maar iemand beweert dat dat niet zo is. Dus, wat is de waarheid?

3 jaar geleden
3K
Erna55
3 jaar geleden
Heb je hier al gekeken ? : https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_auto_(1885-1904)
SentWierda
3 jaar geleden
De gemotoriseerde step is niet een uitvinding van recente datum - deze Amerikaanse Autoped reed al in ons land rond in 1917.
De gemotoriseerde scooter reed in ons land al rond in 1920 - de Skootamota,
Bron: www.conam.info/historie
Conam = Contactgroep Automobiel- en Motorrijwielhistorie.
Thecis
3 jaar geleden
@Erna55
Heb je hier al gekeken?
https://www.energy.gov/timeline/timeline-history-electric-car#:~:text=First%20Crude%20Electric%20Vehicle%20Is,an%20English%20inventor%20in%201884.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit worden weer leuke wellis-nietis reacties met allerlei links die elkaar tegenspreken.
SentWierda
3 jaar geleden
@elder161. Ja, dat dreigt nu te gebeuren. Als alle Wikipediaverwijzingen nu eens vervallen -Wikipedia is geen echte bron.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Wiki wás inderdaad geen echte bron. Maar inmiddels is dat medium aanzienlijk verder ge-evolueerd. Daarbij zijn vele andere sites maar door enkele te bewerken. Het gevolg daarvan is dat je foutieve informatie niet gemakkelijk kan corrigeren. Bij wiki kan dat wel. Het nadeel van wiki is inderdaad dat men het ook fout kan corrigeren. Maar de gemeenschap met goede bedoelingen is inmiddels zo groot, dat foutieve informatie vrij snel weer weg gehaald wordt. Als je écht wil verwijzen, zal je toch naar wetenschappelijke artikelen moeten gaan verwijzen. Helaas zitten die vaak achter grote hekken van bedrijven als Elsevier...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Eigenlijk zou het leuk zijn, als je een overzicht kunt krijgen van de elektriciteit (batterijen), aandrijvingen (stoommachine, benzine motor) van de logica in de industriële ontwikkeling.
Is er iets te vinden in de ontwikkeling vanaf b.v. Leidse-fles, zuil van Volta, batterijen van condensatoren tot echte batterij en accu, Dynamo, elektromotor, stoommachine, technische mechanica en uiteindelijk de reis naar de Maan? Aan Wiki heb je zo niet veel; teveel tegenstrijdigheden (en toch zo veel aangehaald!!)
Thecis
3 jaar geleden
@elder161
Al die tegenstrijdigheden zal je in andere overzichten ook zien (wanneer je ze naast elkaar legt). Het is heel moeilijk om een goed en objectief overzicht te hebben. Zeker als we bepaalde zaken 100 a 150 jaar na dato willen opschrijven (is natuurlijk al eerder opgeschreven, maar wrs ook door verschillende mensen met de gevolgen van dien). Maar ik geef je helemaal gelijk, dat soort overzichten zouden fantastisch zijn. Het zal er vast wel zijn. Tijd om te gaan zoeken!
tinus1969
3 jaar geleden
Mbt Wikipedia: Wikipedia is doorgaans voldoende betrouwbaar, dat het kan gelden als bron tot iemand een betere heeft.
SentWierda
3 jaar geleden
@tinus1969. Stel dat je veel weet van een bepaald onderwerp omdat je je daar jarenlang in hebt verdiept. En kijk dan eens op Wikipedia naar dat onderwerp. Dat zul je zien (de kans is groot) dat je veel lacunes en halve waarheden ontdekt. Ik heb het zojuist gedaan met een onderwerp in relatie tot mijn directe familie - met een aantal fameuze leden in drie generaties (een huisarts, een kunstenaar en een tekstschrijver). Daar werd ik niet blij van.
De vraag is dan: laat je het maar zo of ga je aan de slag.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Grappig, binnen mijn vakgebied(en) is het toch net zo accuraat als veel leerboeken en publicaties e.d. Ik gok dat dat voor Tinus1969 ook geldt als ik zijn vakgebied(en) een beetje kan inschatten.
Dus ik zou eigenlijk de vraag willen omkeren aangezien u de onjuistheden tegen bent gekomen. Wat gaat ú daar aan doen?
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. In een groot aantal gevallen zal Wikipedia wel juiste en volledige informatie bieden.
Maar als ik een steekproef neem, de tweede vandaag, dan krijg ik een pagina die (dat wordt eerlijk vermeld) grotendeels is vertaald uit het Engels - met veel informatie over de situatie in India, off all places. Maar ik ben geïnteresseerd in de (mij bekende) situatie in Nederland....
tinus1969
3 jaar geleden
@SentWierda
[een pagina die (dat wordt eerlijk vermeld) grotendeels is vertaald uit het Engels - met veel informatie over de situatie in India, off all places.] Welke pagina was dat? De Engelse Wikipedia heeft meer 'deelnemers' en is daardoor zowel vollediger als betrouwbaarder. Als het gaat om beta- en biomedische vakken idd net zo betrouwbaar als de leer/studieboeken. Ik heb de indruk dat dit ook geldt voor bv geschiedenis - de informatie is iig net zo betrouwbaar als officiële geschiedenisboeken; de vraag is eerder hoe betrouwbaar die eigenlijk zijn :-) Veel wiki-schrijvers zijn zelf actief als wetenschapper. (veel wiki-chrijvers zijn zelf wetenschappelijk ctief, heb ik de indruk).
tinus1969
3 jaar geleden
Om over na te denken: https://www.explainxkcd.com/wiki/index.php/978:_Citogenesis
SentWierda
3 jaar geleden
@tinus1969. Omdat je het vraagt. De pagina is: Relatiebemiddeling.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Relatiebemiddeling

Antwoorden (3)

Dat was de brandstofauto.
De ontwikkeling van de auto kende enkele voorlopers die in het artikel Geschiedenis van de auto (voor 1885) worden behandeld. Algemeen wordt erkend dat de eerste automobielen met verbrandingsmotor op benzine zo goed als gelijktijdig werden gebouwd door meerdere uitvinders die onafhankelijk van elkaar werkten. Voor dit kon gebeuren ontdekte een Oostenrijkse chemicus, Abraham Schreiner, eerst de benzine.
Benz was het merk waaronder Carl Benz auto's bouwde. Benz was de eerste autoproducent ter wereld en bouwde zijn eerste voertuig al in 1885. Hij patenteerde zijn motorwagen in 1886 en deed zijn eerste officiële proefrit door Mannheim in juli van dat jaar
NB: Accu's bestonden in die tijd niet eens.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Kennelijk waren er al heel vroeg elektrische auto's / voertuigen:
https://www.energy.gov/timeline/timeline-history-electric-car#:~:text=First%20Crude%20Electric%20Vehicle%20Is,an%20English%20inventor%20in%201884. Ik zou het programma op moeten zoeken, maar ik heb het eerder gelezen. Er was een probleem met de energieopslag waardoor de auto a) niet heel hard konden en b) een kleine actieradius hadden. Daardoor heeft de benzinemotor de elektromotor snel en hard ingehaald.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Thecis
Je geeft wel negatief commentaar, maar geen echte feiten (beharve gesciedschrijvende beweringen).
De eerste elektromotoren zoals we ze vandaag kennen werden gebouwd in 1873 (hoe te rijmen met de beweerde elektrishe auto's?) toen de Belgische natuurkundige Zénobe Gramme iets nieuws ontdekte. Hij was namelijk bezig met het maken van een dynamo, dus een apparaat dat van een beweging een stroom kan maken. Maar hij kwam erachter dat dit principe ook andersom werkte: als hij een stroom door de dynamo liet lopen, ging de dynamo zelf draaien! Op deze manier vond hij de gelijkstroommotor uit. In 1888 werd vervolgens de wisselstroommotor bedacht door de in Servië geboren Nikola Tesla.
tinus1969
3 jaar geleden
@elder161; wat 'de eerste elektromotor' was, is deels een kwestie van definitie (https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_electric_motor). Praktisch bruikbare elektromotoren ontstonden rond/kort na 1870; zoals gezegd reed de eerste elektrische trein in 1879. Het is dus niet zo gek dat rond die tijd mensen ook begonnen met elektrische auto's.
Thecis
3 jaar geleden
@elder161
Waarom specificeert je mijn reactie als "negatief commentaar"?
Ik geef een link van waarom ik mijn input geef en dat ik ook iets gezien had waarvan ik ook eerlijk aan geef dat ik het moet opzoeken. Vanwaar jouw reactie op die manier?
tinus1969
3 jaar geleden
Aanvulling: De accu ('oplaadbare batterij') is in 1859 uitgevonden https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_battery#Rechargeable_batteries_and_dry_cells
Bruikbare eenmalige batterijen dateren uit 1836
Het hangt ervan af welke definitie je gebruikt voor auto.
In 1885 bracht Carl Bentz een auto op de markt met een benzinemotor, die de doorbraak was voor de huidige verbrandingsmotor.
Maar daarvoor waren er al voertuigen, die door een energiebron werden aangedreven, maar het is de vraag of je deze ook een auto mag noemen:
> De zeilwagens uit de 18e eeuw;
> De auto's met een stoommachine uit de 18e en 19e eeuw;
> De auto's op waterstofgas uit de 19e eeuw;
> En de eerste elektrische auto uit 1828.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
De tweede link (https://zerauto.nl/elektrische-auto-van-toen-hoe-het-begon/) klopt niet ecgt. Die noemt bv Ányos Jedlik maar deze man heeft geen auto's geconstrueerd of bedacht, zie bv https://en.wikipedia.org/wiki/Ányos_Jedlik . Hij was rond 1828 wel de eerste die een elektromotor bouwde
De elektrische auto was er iets eerder: De Engelsman Thomas Parker bouwde een echte elektrische auto in 1882.
Rond 1880 waren elektromotoren verder ontwikkeld dan brandstofmotoren; de eerste elektrische tram/trein reed al in 1879 en massale aanleg van elektrische trams en treinen begon rond 1890. Het grootste probleem met elektrische auto's was de noodzaak van een grote batterij - benzine is veel energedichter dan de toenmalige accu's.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Kennelijk was het nog eerder.
https://www.energy.gov/timeline/timeline-history-electric-car#:~:text=First%20Crude%20Electric%20Vehicle%20Is,an%20English%20inventor%20in%201884. de eerste electrische auto (crude version) kwam in 1832
tinus1969
3 jaar geleden
@Thecis, maar deze link geeft weinig controleerbare details. Het is onduidelijk of deze auto's echt reden en of het geen schaalmodellen waren.
Als ik hier kijk, https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_electric_vehicle wordt ook 1881 genoemd. Hoe dan ook is duidelijk dat kort na 1880 de electromotor voldoende uitontwikkeld was, dat mensen probeerden om elektrische auto's te bouwen.
SentWierda
3 jaar geleden
De auto met elekrische aandrijving was er eerder en was een groter succes.
Als geboortejaar van de elektrische auto geldt 1828. Dit prototype werd ontworpen door de Hongaar Anyos Jedlik en nadien door verschillende uitvinders in verschillende landen vervolmaakt.
In 1881 maakte de elektrische driewieler van Gustave Trouvé een testrit in Parijs.
In 1884 kwam de Engelsman Thomas Parker met de elektrische vierwielauto.
In 1888 kwam de Duitse Flocken Elektrowagen op de markt.
En dan het succes: in 1900 reden in de VS veel meer auto's met elektrische aandrijving dan auto's met een verbrandingsmotor.
Bronnen: www.classiccarsmagazine; https://zerauto.nl/elektrische-auto-van-toen-hoe-het-begon/
tinus1969
3 jaar geleden
@SentWierda, zie ook één van mijn andere reacties; Anyos Jedlik heeft niet daadwerkelijk een auto gebouwd en de vraag is wat hij precies wel heet gedaan dat zijn naam steeds opduikt.
SentWierda
3 jaar geleden
@tinus1969. Jedlik ontwierp niet een een elektrische auto: hij bouwde in 1828 een prototype voor een elektrisch voertuig. En in 1835 werd een prototype op schaal gebouwd door de Nederlander Sibrandus Stratingh in Groningen - de batterijen waren nog niet oplaadbaar; dit prototype is te zien in het Universiteitsmuseum Groningen.
In 1859 kwam de oplaadbare lood-zuurbatterij. Daarna ging het snel met de ontwikkeling van de auto's met elektrische aandrijving..
tinus1969
3 jaar geleden
@SentWierda
'Jedlik ontwierp niet een een elektrische auto: hij bouwde in 1828 een prototype voor een elektrisch voertuig.'
Wiki noemt dit niet, het vraat dus om een betrouwbare bron, niet eentje die andere onbetrouwbare bronnen herhaalt.
SentWierda
3 jaar geleden
@tinus1969. De bron heb ik eerder genoemd: zerauto.nl
tinus1969
3 jaar geleden
@SentWierda. Maar het is onduidelijk waar zerauto zich op baseert. Het verhaal is bovendien kort ("Een beetje afhankelijk van hoe je het begrip ‘auto’ definieert, zou gesteld kunnen worden dat de eerste elektrische auto al in 1828 het levenslicht zag. In dat jaar bouwde de Hongaar Ányos Jedlik een prototype voor een elektrisch voertuig."), details zijn vaag (wat is 'een prototype') en wordt niet bevestigd door andere bronnen. Er is bv ook geen foto of (bouw)tekening. Dat zijn allemaal signalen dat deze claim niet (helemaal) klopt.
SentWierda
3 jaar geleden
@tinus1969. De claim van zerautos m.b.t. Jedlik (1828) is wel degelijk serieus. Zer betekent; zero emissie rijden en deze website valt onder de AutoRAI.
Een andere bron, met 2 foto's van het Jedlikprototype, is de website electricvehiclesnews.com
https://electricvehiclesnews.com/Histoy/historyearlyII.htm
Op deze pagina ook meer over o.a. de Groninger Sibrandus Stratingh die in 1835 een volgende stap zette - ook met een schaalmodel.
tinus1969
3 jaar geleden
@SentWierda,"Zer betekent; zero emissie rijden en deze website valt onder de AutoRAI. "
En dus? Is dat een reden om ze te geloven? Terwijl dit artikeltje verder nauwelijks details etc noemt? Als ik nog eens kijk naar de bronnen die je aandraagt, lijkt er geen sprake van een elektrische auto, maar van een soort electrische MODELauto; eigenlijk een stukje speelgoedje. Dat is geen auto.