Bestaat er een verband tussen huidskleur en intelligentie?

https://m.standaard.be/cnt/dmf20191007

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.4K
ronron1212
3 jaar geleden
Nee die is er niet.
ronron1212
3 jaar geleden
Je link werkt niet
Pieterke
3 jaar geleden
De link verwijst naar een pagina die niet meer bestaat. En nee, er is geen verband tussen huidskleur en intelligentie.
LeonardN
3 jaar geleden
https://www.standaard.be/cnt/dmf20191007_04650690?articlehash=800AD019487938490DAE18F7A93BF8F663E84F4D2DFF8A8E17F62142F85EDCF58D357059E92D4F9D7E5FC5AF646F2A2AE517E6D0529CBD7BFD08A198FD77875D Decennialang onderzoek heeft immers uitgewezen dat tussen zwarte en blanke Amerikanen een IQ-kloof van gemiddeld 10 punten gaapt. En een overzicht van IQ-tests, afgenomen in diverse Afrikaanse landen, heeft aan het licht gebracht dat het gemiddelde IQ er op 82 ligt (het westerse gemiddelde bedraagt 100). Alleen verzweeg Watson ook zaken. Zo zei hij niet dat zwarte Amerikanen tussen 1972 en 2002 4 tot 7 IQ-punten van hun achterstand op hun blanke landgenoten hebben ingelopen (wat wijst op een sociale achterstand en niet op aangeboren genetische verschillen). Hij zei evenmin dat het gemiddelde IQ van Keniaanse plattelandskinderen tussen 1984 en 1998 met 26 punten is gestegen. Hij zei ook niet dat Amerikanen van Oost-Aziatische afkomst doorgaans zes punten hoger scoren op IQ-tests dan hun blanke ...

Antwoorden (2)

Lang verhaal kort, nee'
Er zijn wel onderzoeken geweest over verschillende regio's en daaruit bleek dat er een klein verschil was t.o.v de westerse wereld (wat white supremacists graag aanhalen), Afrika zat er iets onder, Azie iets boven, maar ook dat onderzoek heeft een heleboel niet uitgesloten (zoals toegang tot onderwijs wat toch vrij cruciaal gegeven is).

Kortom, er is geen enkele aanwijzing dat er een verband is tussen huidskleur en intelligentie.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Er is toch zeker wel een verband? En niet zo'n klein verschil ook?
Als er geen of slecht(er) onderwijs is in gebieden waar men voornamelijk een donkere huidskleur heeft, kan dat een oorzaak zijn van dat verband, maar is dat geen bewijs van het ontbreken van een verband lijkt me. Je lijkt meer een antwoord te geven op de vraag is er een genetisch casuaal verband tussen huidskleur en intelligentie?
MarBet
3 jaar geleden
LeonardN, ik denk dat de vraagsteller op zoek is naar het directe verband, en daar sluit het antwoord prima op aan. Natuurlijk heeft onderwijs, kansen en cultuur invloed. Als je het directe verband wilt onderzoeken moet je daarvoor corrigeren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Thecis: Er zijn zoveel factoren afhankelijk van jouw stelling dat simpel nee iets te kort door de bocht is. Ik zou ook graag beweren dat het niet zo is, maar de werkelijkheid is toch anders.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Er is geen aantoonbaar verband tussen huidskleur en intelligentie. Er is wel een verband waar je bent opgegroeid en hoe goed je scoort op de testen. Dat is een klein, maar zeer cruciaal verschil! Voor zover ik weet, is huidskleur best wel genetisch bepaald. Dus vandaar dat ik daarop in ga. Maar wil je dit goed testen, moet je kijken in 1 land naar blanke en gekleurde mensen, verschillende etnische achtergronden die verder gelijkwaardig zijn opgevoed om te zien of er significante verschillen zijn tussen de scores. Voor zover ik weet, zijn er geen onderzoeken gedaan die dit vast stellen. @Voorpret
"De werkelijkheid is toch anders". Bedoel je hiermee dat leerlingen in bepaalde landen lager / hoger scoren dan de mensen in "de westerse wereld"? Want dan sluit je een heleboel factoren niet uit. En daar kan het verschil in zitten. Ik ben tot nu toe nog niet bekend met een onderzoek die vast stelt dat er een direct verband is tussen huidskleur en intelligentie (zie ook uitleg Leo)
LeonardN
3 jaar geleden
Want dan sluit je een heleboel factoren niet uit. Je hoeft die factoren niet uit te sluiten om een verband te laten zien. Ik heb nog geen onderzoek gezien welke niet stelt dat sub-sahara slechter scoort dan Europa en dat Oost-Aziatisch niet beter scoort dan eerder genoemden. "Ik ben tot nu toe nog niet bekend met een onderzoek die vast stelt dat er een direct verband is tussen huidskleur en intelligentie"
Ik zeg niet dat er een DIRECT verband is. Wat waarschijnlijk eerder het geval is, is een indirect verband.
In veel Afrikaanse landen wonen veel donkergekleurde mensen>In Afrikaanse landen is slechter onderwijs>Veel donkergekleurde mensen zullen een lagere iq score laten zien.
In Westerse landen zul je ook nog dat verband zien, (wellicht in mindere mate) door de socio-economische situatie van etnische minderheden (die vaak donkerder zijn)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik had al een plus gegeven.
Verband huidskleur-intelligentie is er gewoon niet, klaar.
Intelligentie wordt overgegeven van ouders op kind, ongeacht het kleurtje. Omgevingsfactoren hebben invloed op de intelligentie ongeacht de huidskleur.
Het begint met de bevalling, zuurstoftekort kan al een lagere intelligentie geven.
In welk gezin groei je op, waar groei je op, is er scholing etc. Dit kan de intelligentie positief of negatief beïnvloeden. Dit verklaart het piekje in Azië: veel drillen, geen genoegen met een zesje etc.
Maar nogmaals, word je in Azië geboren met een laag IQ, kun je onder deze omstandigheden ook geen professor worden.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Je verwijst dus weer naar omstandigheden in plaats van genetica (huidskleur is toch echt genetisch). Het feit dat er onderzoek is geweest, wil nog niet zeggen dat het goed onderzoek was OF dat get goed geïnterpreteerd is. In de voorbeelden in het antwoord hieronder wordt steeds verwezen naar de plek waar de mensen wonen. En woonplaats (en dus socio economische omstandigheden) hebben er wel degelijk mee te maken. Maar je gaat mis door daardoor de conclusie te trekken dat het dus ook (zelfs al zeg je mogelijk) aan huidskleur kan liggen. Een totaal verkeerde conclusie. Om die conclusie te kunnen maken, moet je eerder genoemd onderzoek doen. Alle andere factoren uit sluiten.
LeonardN
3 jaar geleden
Ik zeg NERGENS dat het aan huidskleur LIGT. Ik zeg dat er een verband lijkt te zijn. Verband is NIET oorzaak. De vraag gaat om VERBAND.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
En dat is dus de reden dat we niet iedereen zomaar onderzoek laten doen of onderzoeken laten interpreteren.
Uit het onderzoek blijkt namelijk dat dit verband en niet is. Er is geen correlatie tussen huidskleur en intelligentie.
Zie ook mijn eerste reactie:
"@LeonardN
Er is geen aantoonbaar verband tussen huidskleur en intelligentie. Er is wel een verband waar je bent opgegroeid en hoe goed je scoort op de testen. Dat is een klein, maar zeer cruciaal verschil!" Dus ik herhaal mijzelf nog.maar een keer. Er is geen aantoonbaar verband tussen huidskleur en intelligentie. Ook niet als je de sociaal economische omstandigheden noemt, ook niet als je het land noemt. Laat ik het anders stellen. Heb je een link die onomstotelijk vast stelt dat er een verband is tussen huidskleur en intelligentie?
LeonardN
3 jaar geleden
"Er is wel een verband waar je bent opgegroeid en hoe goed je scoort op de testen."
Aangezien het in mijn ogen evident is dat waar je opgroeit verband houdt (door de bank genomen) met wat welke huidskleur je hebt kan je dat verband vrij aardig doortrekken. https://www.worlddata.info/iq-by-country.php
Onderaan staan de papers waaruit die informatie komt. Of dat "onomstotelijk" bewijs is weet ik niet. Voor zover ik begrijp is de hele controverse over hoe je dat verband wel of niet (weg) kan verklaren, dus via onderwijs en socio-economische status, vs. de mensen die stellen dat er een genetische component aan ten grondslag ligt. Dit is de eerste keer dat ik begrijp van iemand dat er in het geheel geen verband zou zijn. Althans als ik verband interpreteer is het zodanig.
Als er verband is, kan ik @random 1 miljoen mensen met donkere huidskleur en met lichte huidskleur kunnen IQ-testen, en zal je een kloppende voorspelling kunnen doen over de uitkomst.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Wat een prachtige conclusie. Goed zeg. Dus de donkere mensen hier in NL moeten maar niet meer gaan studeren. Ze kunnen het niet aan?
LeonardN
3 jaar geleden
"Dus de donkere mensen hier in NL moeten maar niet meer gaan studeren. Ze kunnen het niet aan?" Waar zeg ik dat? Dat probeer ik niet als conclusie te laten zijn. Dat is niet wat ik probeer te beargumenteren hier. In Nederland wonen niet zo heel veel donkere mensen, die wonen veel vaker in Afrika, waar de omstandigheden slechter zijn, waar je dus een lager IQ kan verwachten. En dat is dan in een groepsmeting. Er kunnen vast Afrikanen deelnemen aan een universitaire studie hier of daar.
Ik zeg overigens helemaal niks over te voeren mogelijk beleid.
Thecis
3 jaar geleden
En dat is dus waar het mis gaat. Als er een correlatie is tussen huidskleur en intelligentie moet dat overal gelden. Dus ook hier.
Dat zeg je heel duidelijk door te zeggen dat er een verband is tussen huidskleur en intelligentie omdat je in Afrika een lager gemiddeld iq meet en de mensen daar donkerder zijn. Dus Ja, dat zeg je. Als je dat inderdaad niet bedoeld, dan moet je je stelling aanpassen. Dat het inderdaad om omstandigheden gaat en niet om huidskleur. Lees deze nog eens goed door:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Drogreden
Scroll naar de willekeurige correlatie (als ik het zo snel goed heb gelezen). Mocht je een andere keer van toepassing vinden, kan ik daar wrs in mee gaan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ Wat mensen slim maakt, is niet het aangeboren talent voor causaal denken, ruimtelijk inzicht, geheugen, rekenen of logica.
En er is een verschil in de uitkomst van IQ-tests tussen Europeanen en Afrikanen. Onderzoeken waar Yernaz Ramautarsing zich in februari 2018 op baseerde, bestaan. De verwijzing van Yernaz Ramautarsing naar deze onderzoeken werd door een persoon die de prijs voor politieke welsprekendheid had gekregen, in een racistisch raamwerk geplaatst. Het grootste probleem is de interpretatie van die onderzoeken - en de verderfelijke rassenpolitiek die ermee bedreven wordt. Dat de witte buurman slimmer is dan de zwarte buurman, alleen omdat die zwarte buurman niet wit is, is aperte onzin.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
JoanDArc, idd het is ronduit gevaarlijk en zorgelijk dat mensen uitslagen op papier zodanig interpreteren, indirecte verbanden leggen en vanuit hier conclusies durven te nemen, stellen, zodat blijkt dat de kleur van de huid verband zou hebben met het iq van mensen.
Zou zo iemand ook nog grote invloed hebben in de maatschappij, kunnen er hele gevaarlijke niet wenselijke situaties ontstaan.
Zorgelijk en ongewenst.
Ja er is een verband, maar dat is een beladen onderwerp waar veel mensen moeite mee hebben en daarom ontkennen, of de resultaten aanvechten.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
De links die jij geeft zijn geen wetenschappelijk onderbouwde.
Thecis
3 jaar geleden
Wat betreft de links:
1e link:
Ook hier wordt afgevraagd of de verschillen niet vanuit andere hoeken komen. 2e link
Deze verwijst naar landen. Ze noemen het volkeren, maar het onderzoek verwijst naar gebieden. Dat is niet hetzelfde als huidskleur. 3e link:
Hier wordt ook over optimalisatie van het onderwijs gesproken. Wederom gaat het over een gebied en niet over de huidskleur. Als het echt aan huidskleur gerelateerd zou zijn, zou je binnen 1 land (laten we zeggen NL) goed kunnen laten zien dat mensen met verschillende huidskleur met dezelfde achtergrond significant lagere of hogere scores zouden hebben t.o.v. elkaar. Dat haal ik uit geen enkele link die je laat zien. Dat het tussen gebieden verschilt, is nogal logisch. Maar er zijn veel meer factoren aanwezig die dit veel aannemelijker verklaren dan huidskleur.
LeonardN
3 jaar geleden
@Thecis Gaat dit wederom niet over het verschil tussen een verband en een direct oorzakelijk verband (voornamelijk genetisch). 1e link: Zo blijken bijvoorbeeld in de Verenigde Staten zwarte Amerikanen gemiddeld 15 punten lager te scoren op de standaard IQ-testen dan blanke Amerikanen.
Er is dus een verband volgens dat onderzoek, inderdaad is dan nog de vraag wat de oorzaak is van dat verband. 2e. In Afrikaanse landen wonen meer mensen met een donkere huidskleur 3e "met dezelfde achtergrond" Ik snap niet waarom je dat weg wil werken. Want wat nu ALS blijkt dat mensen met een donkerdere huidskleur een andere socio-economische achtergrond hebben? Dan is dat toch waarschijnlijk de OORZAAK van dat aantoonbare verband zoals in link1?
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
1. Inderdaad, je kan geen conclusie maken. Dus ook niet dat huidskleur de oorzaak is. 2. In Afrika wonen inderdaad veel mensen met een donkere huidskleur. Ik hoop toch niet dat je hiermee een punt wil maken dat dus intelligentie aan huidskleur te verbinden is... 3. Als je idd ziet dat socio economische omstandigheden de oorzaak zijn, is huidskleurnhet dus NIET. Ook niet als die omstandigheden voornamelijk bij gekleurde mensen voor komt. Dat is zo'n voorbeeld van het trekken van een verkeerde conclusie.
LeonardN
3 jaar geleden
1. Ik zeg niet NOGMAALS dat het gaat om een oorzaak. Maar om een verband. 2.Ik hoop toch niet dat je hiermee een punt wil maken dat dus intelligentie aan huidskleur te verbinden is...
Eh ja, althans ALS er een verband is, dan is dat een duidelijke 3. Welke conclusie? Dat er een oorzaak is of dat er een verband is?
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
1. Je noemt het een verband, klopt. Ik noem het dat ook met 1x dat ik het de oorzaak noemde. Mijn fout. Maar nog steeds is er GEEN verband. Nooit aangetoond. 2. Er is dus geen verband. Er is een verband tussen huidskleur en sociale economische omstandigheden én er is een verband tussen socio economische omstandigheden en de resultaten op een iq test. Maar daardoor is er NIET automatisch een verband tussen huidskleur en intelligentie. Als dat er is, moet je dat ook hier in NL zien. Spoiler alert, dat is er dus niet. 3. De conclusie dat er een verband is. Dat is er namelijk niet. Laat me wetenschappelijk zien dat er een verband is. Een onderzoek waarbij alle andere factoren er niet zijn zodat er 1 variabele is, namelijk huidskleur. Dat is hoe je onderzoek doet. Het aantal variabelen minimaliseren tot 1. Dat is de wetenschappelijke methode
LeonardN
3 jaar geleden
Ah. Ik snap hem denk ik. Ik heb dan blijkbaar een onjuist beeld van de term "verband". Laten we het duidelijker maken. We hebben een ras koeien welke enkel gehouden wordt in een gebied met weinig gras. We noemen ze Type I
We hebben een ander ras koeien welke enkel gehouden wordt in een gebied met veel gras. We noemen ze Type II Elke keer als vlees koop van Type I-koe, zit daar weinig vet aan en is het droog.
Elke keer als vlees koop van Type II-koe, zit daar veel vet aan en is het lekker. Ik stop met het kopen van Type-I koeienvlees. En dan denk ik dus (en ik gok met mij velen anderen) dat doe ik want ik zie een duidelijk verband. Verband(onjuist):Type-I koeien geven kwalitatief minder vlees. Nee zeggen wetenschappers in deze(niet exact zo maar even voor het idee). Wissel de koeien voor een paar generaties om en dan zal je zien dat koeien type-I kwalitatief goed vlees zullen gaan geven. Er is dus geen verband tussen de koe en de kwaliteit van het vlees.
Thecis
3 jaar geleden
Nee, dat zie je niet (volledig) juist. Je introduceert namelijk nóg een variabele, namelijk dat het gast om 2 verschillende rassen. Er zijn géén verschillende rassen mensen dus zou het moeten hebben over 1 ras koeien. Probeer het nog een keer en anders kom ik er later wat uitgebreider op terug.
LeonardN
3 jaar geleden
Ik probeer enkel het gegeven "verband" te begrijpen.
Klopt dat in bovenstaande?
Thecis
3 jaar geleden
In wetenschappelijke zin is er een verband wanneer er een aanwijsbare correlatie is tussen 2 zaken. Zo simpel is het. Een prachtig voorbeeld is dat de opwarming van de aarde direct verband houdt met het aantal piraten. Als je er een grafiek van maakt, zie je dat sinds de piraten verdwijnen, de aarde op warmt. Oplossing: meer piraten!
Dit is duidelijk een gekke (maar wel leuke) gedachtenkronkel. Er zijn namelijk veel meer redenen die hier van invloed zijn. En dat is hier ook aan de hand. Ja er lijkt een verband. Maar ALS er verband is, moet het op andere plekken ook zo zijn. En dat is niet het geval. Dus het verband is er niet. Wat betreft de koeien, het zou een verband kunnen zijn. Maar daarvoor moet je meer onderzoeken om de precieze oorzaak te achterhalen. Maar het is echt een slechte analogie. Daarmee ga je het idee niet beter doorgronden. Het voorbeeld van de piraten geeft een beter idee. Daarom zijn er mensen die hiervoor gestudeerd hebben. Wetenschap is een vak apart.
LeonardN
3 jaar geleden
Ik kan juist vrij weinig met het piratenvoorbeeld. Daar kan ik geen enkele voorspellende waarde uithalen. Laten we nu stellen dat de koeien in mijn voorbeeld geen correlatie hebben aangezien koeienras en kwalitatief vlees.
A. De mensen echter die ervoor kozen te stoppen met het eten van vlees van koeienras Type-I. Daarvan zou ik stellen dat ze een keuze hebben gemaakt op een rationele aanname. B. Hetzelfde voor huidskleur. Je laat een bedrijf(welke hoog iq prefereert) kiezen enkel op de basis van huidskleur tussen een groep mensen met een donkere huidskleur en lichte huidskleur, (compleet random gekozen). Als deze kiezen voor de groep met lichte huidskleur lijkt me dat een rationele. Die vaker wel zal werken dan niet. C. Als Greenpeace morgen piraten de zee opstuurt zal iedereen lachen. Als we A, B en C allemaal scharen onder wil. cor. dan lijken A en B toch nog meer op elkaar lijkt me.
Maak ik een denkfout, of heeft wil. cor. dan in bep. scenario's goede voorspellende waarde?
Thecis
3 jaar geleden
Natuurlijk kan je uit het piratenvoorbeeld geen voorspellende waarde halen. Dat was nu juist het hele punt! Er is geen correlatie ondanks dat je een schijnbaar verband kan leggen. Het koeienvoorbeeld is geen goede vergelijking. Geen goede analogie. Hierdoor ga je het echt niet beter begrijpen. Lees je gewoon eens in wat een verband is.
Ik heb je al gezegd dat er een probleem is met de analogie. Neem eens een paar koeien bij elkaar van HETZELFDE ras. De een laat je niet / slecht eten (analogie geen onderwijs, slechte economie oftewel slechte sociaal economische omstandigheden) en de ander laat je goed eten (goede sociaal economische omstandigheden).
Als toevoeging, de koeien die slecht eten, verf je paars. Een logisch gevolg van deze situatie is dat de koeien die slecht eten ongezond zijn en weinig en taai vlees geven.
Thecis
3 jaar geleden
Vervolgens ga je zeggen dat de paarse verf verantwoordelijk is voor de slechte kwaliteit vlees. Want dat is het verschil tussen de twee. Echter, wanneer je de paarse koeien toegang geeft tot goed voedsel, merk je het verschil ineens niet meer… Dan kan de paarse verf niet de verantwoordelijke factor zijn. Oftewel, er is geen verband tussen de verf en de kwaliteit van het vlees. Jij gaat nu zeggen dat het verband er wel is omdat de paarse koeien slecht vlees geven. Dat is aangetoond. Maar de kleur heeft geen voorspellende waarde. Immers, als een paarse koe naar de andere kant van het veld loopt waar goed voedsel is, krijg je een paarse koe met goed vlees. De kleur is dus geen (goede) voorspeller. Het schijnbare verband is ontkracht.