Is een infrarood koortsmeting op het voorhoofd wel betrouwbaar?

Er wordt deze tijd veel getest of je koorts hebt i.v.m. Corona.
Ik heb altijd geleerd dat de meest accurate koortsmeting rectaal is,.
Daarna oraal waarbij je een correctie moet toepassen.
IR-koortsthermometers voor in-oor meting zouden alweer minder betrouwbaar zijn.
Ik vraag me daarom af of een meting op het voorhoofd eigenlijk wel bruikbaar is om te controleren of iemand koorts heeft.
Maakt het dan geen verschil of je buiten in de wind hebt gestaan of in een warme auto zit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.4K
Ritsuka
3 jaar geleden
Heel onbetrouwbaar. Bij ons op het werk is iedereen die op de fiets komt onderkoeld volgens die meting.
marjolein55
3 jaar geleden
Ligt eraan of je op de fiets komt of lopend of met openbaar vervoer,auto of welk vervoermiddel dan ook.Want dan kan je voorhoofd juist kouder of warmer aan voelen als normaal.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
is weer van die nieuwewetse onzin die ze overal verkopen. ik was in februari bij mijn moeder, ik was al minstens 30-45 minuten binnen gewone kamertemperatuur. wil ze mijn temp opmeten met zo n ding, 32 graden volgende poging 36 graden - ¨joh dat moet het zijn¨ toch maar nog een keer - 34 graden, 30 graden, voortdurend ergens tussen de 30 en 36 graden, waarvan 36 maar een keer. meet ze haar eigen temp op - gewoon 37 graden, mijn temp weer opmeten - weer een compleet verkeerde -
ik bedoel wat heb je hieraan ? kan je net zo goed met je hand voelen of iemand koorts heeft. - die electronische dingen zijn niet 100% betrouwbaar, en als het niet 100% betrouwbaar is kan je net zo goed niets opmeten. sorry hoor

Antwoorden (1)

Het meten van temperatuur bij het voorhoofd (pistool) of het hele gezicht (camera) gebeurt met infraroodmeters. Die registreren niet direct de lichaamstemperatuur, maar de stralingstemperatuur. Op basis daarvan wordt de kerntemperatuur van het lichaam geschat. De uitkomst is mede afhankelijk van de temperatuur in de omgeving. Je krijgt een gewogen gemiddelde van lichaams- en omgevingstemperatuur. Dat komt niet altijd overeen met de kerntemperatuur van het lichaam.
Als je uit de kou komt, is het voorhoofd een stuk kouder, ook al heb ik koorts. Als mensen zweten door koorts, wordt de huid van het voorhoofd koeler door verdamping van het vocht. Samengevat: meten met een stralingsmeter is niet 100% betrouwbaar.
Rectale meting is betrouwbaarder.
Helaas is de rectale meting in de klinische praktijk – enkele doelgroepen uitgezonderd – vaak te invasief voor de patiënt en te tijdsintensief voor de zorgverlener.
De voorhoofdthermometer wordt betrouwbaar genoeg gevonden in ziekenhuizen (in ieder geval betrouwbaarder dan de oorthermometer).
SimonV