Het Jiddisch is een taal die door ongeveer drie miljoen Joden over de hele wereld gesproken wordt. Er bestaan verschillende dialecten van het Jiddisch. De verschillende varianten van de taal worden voornamelijk door charedische Joden gesproken, met name in de Verenigde Staten, Engeland en Israël.
De voornaamste versies zijn:

Pools Jiddisch
Deze variant wordt gesproken door de aanhangers van chassidische bewegingen met hun oorsprong in Polen. Er zitten vrij veel Slavische woorden in.

Hongaars of Jeruzalems Jiddisch
Deze variant wordt door de leden van de charedische gemeenschap van Jeruzalem gesproken, die al sinds ruim honderd jaar in Jeruzalem wonen. Jeruzalems Jiddisch lijkt zeer sterk op Duits, en heeft zijn oorsprong in het Hongaars Jiddisch. De verwantschap tussen Hongaars Jiddisch en Duits komt door het feit dat Duits naast Jiddisch de meest gebruikte taal onder Hongaarse Joden was.

Litouws en Russisch Jiddisch
Deze variant wordt door een deel van de Litouwse charedische gemeenschap en door enkele van de oudere aanhangers van Lubavitch gesproken en is sterk beïnvloed door de Slavische talen, en is dus ook een vrij lastige variant. Het is ook de variant van Jiddisch die bij veel bejaarde (niet-religieuze) Russische Joden als tweede taal bekend was.

Oekraïens en Roemeens Jiddisch
Deze varianten bevatten veel Slavische termen en behoren tot de moeilijkere varianten.
.
“Charedische joden”: het charedisch jodendom, ook bekend onder de minder politiek correcte naam ‘ultraorthodox’, is een van de twee hoofdrichtingen binnen het orthodox jodendom. De andere richting is het modern-orthodox jodendom. De aanhangers van deze richtingen zijn voorstanders van de meest traditionele navolging van de joodse wetten. Chared betekent letterlijk vrezend, in dit verband “vrezend voor het woord van God” (chared lidvar Hashem).
Toegevoegd op 04 juni 2020 08:21: tekst
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Zeer duidelijk verhaal. Wat ik nog mis, is de vermelding dat Jiddisch behoort tot de Germaanse taalfamilie. En dat het naderhand een taal is geworden met behalve veel Duitstalige elementen, ook vooral Hebreeuwse en Slavische elementen.
Een fraai voorbeeld waarbij Duits, Hebreeuws en Slavisch in één woord zijn verenigd is: schlimazlnik (pechvogel). Het Hebreeuwse woord mazl (geluk), voorafgegaan door het Duitse schlimm (slecht) en gevolgd door het Slavische achtervoegsel -nik.