Hoe werkt het decibel meetstaaf?

Hey!

Onlangs leerde ik in een video dat Decibel niet zo simpel is vergeleken met rekenen. Waar 1 + 1 meter, 2 meter is. En de afstand x2 is.

Nou las ik net online een andere formule. Via desbetreffende video had ik vernomen dat elke dB een verdubbeling van de intensiteit is.

Dus een klap van 50 db, maar dan 2 keer zo hard, 51 dB is, en niet 100 dB.

Maar. volgens andere bronnen zeggen ze dat de factor +6 decibel is. Dus een klap van 50 dB, maar dan 2 keer zo hard, dus 56 dB is.

Welke is nou juist?

3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Decibellen volgen een zogenaamde logaritmische schaalverdeling.

Vanuit de wiki (https://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)):
De decibel, symbool dB, is geen eenheid, maar is een verhouding op een logaritmische schaal. Daarbij betekent 0 dB een verhouding 1, dus gelijkheid van noemer en teller (zie hierna). Elke verhoging met 10 decibel betekent een vergroting in vermogen of energie met een factor 10. Een verhoging met 20 dB betekent dus een factor 100, een verhoging met 30 dB een factor 1000 enz. Vooral verhoudingen van vermogens worden uitgedrukt in dB.

Als je dit verder uitwerkt, kom je er op uit dat als iets 10x zo hard is, dat er 10 decibel bij komt.
Dus van 50 naar 60 dB is 10x zo hard.
Wanneer iets 2x zo hard is, komt er 3 dB bij. Dus beide bronnen hebben het niet goed. Dit kan je ook "simpel" aantonen. wanneer iets 2x zo hard is, en daarna weer 2x zo hard en daarna weer 2x zo hard, kom je uit op 8x zo hard. (2 x 2 x 2). Dit is bijna gelijk aan 10x zo hard, dus moet bijna gelijk zijn aan 10 dB er bij. als iets 8x zo hard is, is dat 3 + 3 + 3 = 9 dB er bij. Dus dat komt aardig overeen.
Als je het heel precies gaat kijken, is het (uit het hoofd) niet +3 dB voor 2x zo hard, maar iets van 2,89 dB er bij. Afgerond 3 dB dus.

Dit is ook de reden waarom fabrikanten zo hard hun best doen voor 1 a 2 dB demping bij bijvoorbeeld een vaatwasser. Dit maakt namelijk een heel groot verschil in geluidssterkte.
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Leuke is dat 2x zoveel vermogen (+3dB) wij niet waarnemen als 2x zo luid (hard) . ;)
Als het om geluid gaat hebben we het over dBSPL.
En + 10dBSPL nemen we (pas) waar als 2x zo luid.
https://www.licht-en-geluid.com/wiki/geluid-en-pa/db-spl-en-watt/
Thecis
3 jaar geleden
Interessant.
Ik vraag me wel af hoe het komt dat we dat anders ervaren. De link onderschrijft wel de theorie, maar ik wist niet dat het menselijk oor het zo verschillend ervaart.
TurfGraver
3 jaar geleden
Omdat ons gehoor ook logaritmisch is.
Het is ook nog eens afhankelijk van frequencies.
Fletcher-Munson curve.
Thecis
3 jaar geleden
Weer wat geleerd!
TurfGraver
3 jaar geleden
Dus, even naar je antwoord +3dB is wel 2x meer vermogen maar niet 2x zo luid (hard) . :p
Thecis
3 jaar geleden
@turfgraver
Die laatste ben ik niet met je eens. Het is wel degelijk 2x zo hard. Meet het maar. Alleen ervaren wij het niet als 2x zo hard.
TurfGraver
3 jaar geleden
Denk dat als we het hebben over hoe hard iets klink we het hebben over hoe we dat ervaren.
Een klap (zoals in de vraag) die 2x zo hard klinkt is dan geen +3dB luider.
Thecis
3 jaar geleden
@Turfgraver.
Dat is een filosofische discussie. De vraag gaat over de logaritmische schaalverdeling. En dan gaat het over het wiskundige en over hoe we het kunnen meten. Ik vind het absoluut nuttige info dat onze oren het niet als zodanig ervaren. Dat wist ik niet. Maar de basis blijft + 3 dB = 2x zo hard.
De aanvulling kan wel verklaren waarom de vraagsteller op verschillende sites verschillende waardes vond.