Hoe kan het dat baby's zich wel dingen kunnen herinneren?

Er wordt vaak gezegd dat baby's geen herinneringen hebben en dat je dingen pas vanaf je derde dingen kunt onthouden. Hoe kan het dan dat ik me wel nog dingen kan herinneren van toen ik één of twee jaar was? (Natuurlijk wel maar weinig)

3 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
3 jaar geleden
Is het niet zo dat je ouders je dingen verteld hebben?
Pieterke
3 jaar geleden
Ik kan me ook iets herinneren van toen ik 1,5 jaar was en diverse dingen van toen ik plm. 1,5-2 jaar was.
Thecis
3 jaar geleden
Dit wordt inderdaad gezegd omdat verreweg de meeste mensen zich daar niets van kunnen herinneren. En als je je als iets kan herinneren, zijn het vaak flarden. Het moeilijke is dat je ook niet kan achterhalen of het échte herinneringen zijn of dat het "verzonnen" herinneringen zijn (omdat je als kind bijvoorbeeld bepaalde verhalen hebt gehoord van je ouders. Verhalen icm bekend terrein (bijvoorbeeld een kinderkamer) kan al snel een valse herinnering opleveren.
Pieterke
3 jaar geleden
In mijn geval zeker niet Ritsuka.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik ben geadopteerd toen ik bijna 2 was en had een herinnering aan mijn biologische moeder waar ik nooit over gesproken heb. Toen we elkaar terugvonden bleek het te kloppen en zij er evenmin over gesproken te hebben. Het kan dus wel degelijk.
Kind komt ter wereld als een soort spons en neemt veel meer op dan volwassenen en de wetenschap lijken te denken. Is nog een tamelijk braakliggend terrein.

Het beste antwoord

Dat baby's geen herinneringen hebben en dat je dingen pas vanaf je derde dingen kunt onthouden geldt voor de meeste mensen.
Het geheugen werkt niet bij iedereen hetzelfde: sommige mensen kunnen zich gebeurtenissen herinneren toen ze nog maar twee jaar oud waren.
Volgens onderzoekers gaat het in dat geval soms om een soort flashbacks. Dit kunnen wel degelijk echte herinneringen zijn, maar het tijdsbestek klopt niet altijd. Ook is het mogelijk dat ze voortkomen uit verhalen of foto’s, valse herinneringen als het ware. Hoeveel je je nog kunt herinneren van je vroege jeugd, heeft verder te maken met waar je bent opgegroeid en in welke omstandigheden.
SimonV
3 jaar geleden
Z512099
3 jaar geleden
Mijn eerste herinnering op mijn 2 de jaar was een echte, ook juiste tijd...er werd een foto van gemaakt ;-)