Hoe bereken ik de coordinaten na een bepaalde afstand?

Wij zijn een hardloopvereniging. Door covidmaatregelen kunnen we niet meer samen lopen. Wij willen nu een 'virtuele run' organiseren. (Ieder loopt zijn eigen rondje, de afgelegde km's is de afstand die je aflegt van denkbeeldige start)
Coordinaten: start 52.51628 13.377701 finish 51.92197 4.600868 (we volgen een rechte lijn)
Hoe bereken is de coordinaten als iemand bv 100 km heeft afgelegd?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als je jouw coördinaten invoert in Google Maps start je in Driekamp en eindig je 1216 km verder op in het centrum van Berlijn.
Het is dus volslagen onduidelijk wat je wilt.
Griffin
3 jaar geleden
Sinds wanneer is Berlijn 1216km verderop?

Antwoorden (1)

Als je het niet precies hoeft te hebben kun je gewoon de formule voor een lijn gebruiken: y = ax + b. Voor breedtegraad is dat dan:
ϕ = (51.92... - 52.51...) * afstand / totale afstand + 52.51...

Lengtegeaad:
λ = (4.60... - 13.37...) * afstand / totale afstand + 13.37...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hallo Tpun
Het leven schijnt eenvoudig te zijn, als je het maar ziet. Bedankt voor je antwoord.